رسیدن به «استراتژی مشترک» در برابر ایران، هدف سفر جیک سالیوان به اسرائیل

نخست‌وزیر اسرائیل: آنچه در وین رخ می‌دهد، تاثیرات عمیقی بر ثبات خاورمیانه و امنیت اسرائیل برای سال‌های پیش رو دارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا- SAUL LOEB / AFP

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید در حالی که قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران گفت‌وگو می‌کنند، ایالات متحده و اسرائیل نیازمند یک «استراتژی مشترک» در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش اسوشیتدپرس، جیک سالیوان که روز چهارشنبه برای گفت‌وگو در همین زمینه به اورشلیم رفته است، این مطلب را پیش از دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، و دیگر مقام‌های ارشد این متحد کلیدی آمریکا در منطقه بیان کرد.

جیک سالیوان گفت که آن دیدار در یک «مقطع حیاتی برای هر دو کشورمان» در مورد مجموعه‌ای عمده از چالش‌های امنیتی صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نیز گفت: «آنچه در وین رخ می‌دهد، تاثیرات عمیقی بر ثبات خاورمیانه و امنیت اسرائیل برای سال‌های پیش رو دارد.»

ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق بر سر بازگشت به پیروی کامل از برجام، از ماه آوریل مذاکراتی را در پایتخت اتریش به‌طور غیرمستقیم و با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده برجام آغاز کرده‌اند که همچنان در جریان است.

اسرائیل از همان ابتدا مخالف برجام بود و با خروج دولت آمریکا از آن که در دوران دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، صورت گرفت، موافقت کامل داشت. به همین دلیل، از رویکرد دولت جو بایدن برای بازگشت به همان توافق ابراز نگرانی می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد آن بارها اسرائیل را تهدید به نابودی کرده‌اند. از این رو، اسرائیل ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌داند و گفته است که در صورت لزوم، یکجانبه (علیه برنامه هسته‌ای ایران) اقدام خواهد کرد.