اسرائیل برای تزریق چهارمین دوز واکسن کرونا تصمیم می‌گیرد

وزارت بهداشت اسرائیل تاکنون ۳۴۱ مورد ابتلا به اومیکرون را تایید کرده است

اسرائیل از روز ۲۵ نوامبر مرزهای خود را به روی اتباع خارجی بست-AHMAD GHARABLI / AFP

مسئولان بهداشتی اسرائیل، ترزیق دوز چهارم واکسن کووید-۱۹ را برای افراد بالای ۶۰ سال و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی توصیه کردند. این اقدام قرار است در روزهای آینده تایید نهایی را از سوی وزارت بهداشت آن کشور دریافت کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این پیشنهاد با استقبال نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، روبه‌رو شد و او اعلام کرده است که با این کار از تبعات موج احتمالی ابتلا به اومیکرون جلوگیری خواهد شد. نخست‌وزیر اسرائیل با بیان این که شهروندان آن کشور نخستین افراد در جهان بودند که سومین دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کردند، گفت: «ما همچنان با دوز چهارم در عرصه واکسیناسیون پیشگام خواهیم بود.»

وزارت بهداشت اسرائیل تاکنون ۳۴۱ مورد ابتلا به اومیکرون را تایید کرده است و نرخ کلی عفونت کووید-۱۹ با ثبت ۹۰۳ مورد جدید، در حال افزایش است. در مقایسه با نقاط دیگر جهان، اسرائیل برنامه واکسن کووید-۱۹ را با سرعت زیادی اجرا کرد. در ماه نوامبر، وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد که کودکان ۵ تا ۱۱ ساله نیز می‌توانند واکسینه شوند. بنا به اعلام آن وزارت، تقریبا ۷۰ درصد از واجدین شرایط در میان جمعیت ۹.۳ میلیونی اسرائیل، دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و ۴۵ درصد دوز سوم را نیز تزریق کرده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل روز بیستم دسامبر با بیان این که پنجمین موج ویروس کرونا در آن کشور آغاز شده است، وعده داد که دولت هر کاری لازم است انجام می‌دهد تا شیوع اومیکرون را به تأخیر اندازد. نفتالی بنت با تاکید بر واکسیناسیون کودکان، از صاحبان مشاغل خواست که در صورت امکان، همچنان دورکاری کنند.

در واکنش به خبر انتشار سویه اومیکرون، اسرائیل از روز ۲۵ نوامبر مرزهای خود را به روی اتباع خارجی بست و اکنون شهروندان و ساکنان دائم آن کشور از سفر به بیش از ۵۰ کشور که در فهرست قرمز قرار دارند،‌ منع شده‌اند، و نیز شهروندانی که به کشور بازمی‌گردند، لازم است ۱۴ روز قرنطینه را سپری کنند. بسیاری از کشورهای آفریقایی، ایتالیا، بلژیک، آلمان، مجارستان، پرتغال، کانادا، سوئیس، ترکیه، و ایالات متحده در فهرست قرمز سفر قرار گرفته‌اند.