ایمیل هم آلوده به تبعیض نژادی است

تحقیقات نشان می‌دهد افراد برای پاسخ دادن به ایمیل‌هایی که فرستنده‌اش را سیاهپوست تصور کنند، تمایل کمتری دارند

در مجموع ۱.۶ درصد شرکت‌کنندگانی که به فرستنده پاسخ دادند، فرستنده را سفیدپوست و ۱.۴ درصد او را سیاهپوست فرض کرده بودند - Pexels

یک مطالعه جدید دریافته است اگر افراد تصور کنند فرستنده ایمیل سیاهپوست است، «احتمال کمتری» وجود دارد که به آن پاسخ دهند.

در این مطالعه گسترده که در مجله «پروسیدینگز آو د نشنال آکادمی آو ساینسز» (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شد، محققان برای کسب نتیجه، یک چهارم میلیون آمریکایی (۲۵۰ هزار نفر) را زیرنظر گرفتند.

ری بلاک که در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا علوم سیاسی و مطالعات آفریقایی-آمریکایی تدریس می‌کند و یکی از محققان این طرح است، گفت که این یافته‌ها به روشن شدن تبعیض‌های روزمره‌ای که افراد رنگین‌پوست اغلب با آن مواجه‌اند، کمک می‌کند

پروفسور بلاک گفت: «انواع آشکارتر نژادپرستی مانند خشونت فیزیکی و آزار کلامی مسلما یک مشکل‌اند اما ما می‌خواستیم به موارد ظریف‌تر و کمتر افراطی‌ که احتمال دارد در طول زمان تشدید شوند، بپردازیم.»

«این خرده‌خشونت‌ها و توهین‌های کوچک‌اند که در طول زندگی هر فرد روی هم انباشته می‌شوند. این خرده‌خشونت‌ها اتفاق‌های کوچکی‌اند که باید در نظر گرفته شوند زیرا به باور ما، چیزهای کوچک مهم‌اند.»

به گفته پروفسور بلاک و تیم او، پیش از این تحقیقات زیادی در مورد اشکال آشکارتر نژادپرستی مانند خشونت نژادی و کلیشه‌های رایج علیه گروه‌های اقلیت انجام شده، اما در مورد انواع کوچک‌تر و رایج‌تر تبعیض نژادی کمتر مطالعه شده است.

برای این مطالعه که از سوگیری‌های نژادی در ارتباطات پرده برداشت، محققان به ۲۵۰ هزار آدرس ایمیل که از فهرست ثبت‌نام رای‌دهندگان سراسر این کشور و یک فهرست ایمیل تجاری انتخاب شده بود، ایمیل زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعیت نمونه شرکت‌کنندگانی از آمریکایی-آسیایی‌ها یا ساکنان جزایر اقیانوس آرام، سیاهپوستان، افراد اسپانیایی‌تبار یا لاتین و سفیدپوستانی را شامل می‌شد که در مجموع پراکندگی جمعیت فعلی ایالات متحده را منعکس می‌کرد.

در این ایمیل از گیرندگان خواسته شده بود با کلیک روی لینکی که در ایمیل وجود داشت، وقت کمی را به شرکت در «نظرسنجی درباره مسائل سیاسی معاصر» اختصاص دهند.

ایمیل‌ها را طوری طراحی کرده‌ بودند که به نظر برسد از طرف فردی با نامی ظاهرا سیاهپوستی یا ظاهرا سفیدپوستی ارسال می‌شوند.

همه گیرندگان با فاصله زمانی چند هفته ایمیل می‌گرفتند؛ یکی از طرف فرستنده‌ای که سیاهپوست فرض می‌شد و دیگری از طرف فرستنده‌ای که به نظر می‌رسید سفیدپوست باشد.

اگر اولین ایمیل از طرف فرستنده‌ به ظاهر سیاهپوست ارسال شده بود، دومی را از طرف فرستنده‌ای می‌فرستادند که به نظر می‌رسید سفیدپوست است.

محققان با این کار خواستند مطمئن شوند که هر فرد در هر دو شرایط آزمایش قرار گرفته است.

پروفسور بلاک توضیح داد که گروه او میزان تمایل افراد به باز کردن ایمیل و کلیک روی لینک نظرسنجی را در دو حالت که فرستنده‌ سیاهپوست و سفیدپوست باشد، ردیابی کردند.

او افزود: «بسیاری از مطالعات پیشین درباره عقاید نژادی نگرشی بوده است و محققان نظر مردم درباره احساساتشان به گروه‌های اقلیت را جویا می‌شدند.»

«اما در آن نوع تحقیق‌ها مردم اغلب عقاید خود را پنهان می‌کنند یا  در ابراز آن‌ها واقعا صادق نیستند. معیار ما برای تشخیص میزان تبعیض رفتاری است. برای ما نه حرف افراد که رفتارشان اهمیت داشت.»

در مجموع ۱.۶ درصد شرکت‌کنندگانی که به فرستنده پاسخ دادند، فرستنده را سفیدپوست و ۱.۴ درصد او را سیاهپوست فرض کرده بودند.

این بدان معنا است که فرستنده سفیدپوست چهار هزار و هفت پاسخ و فرستنده‌ای که سیاهپوست فرض شده بود، سه هزار و ۶۲۰ پاسخ دریافت کرد.

یعنی با تغییر فرستنده به سفیدپوست، شانس جواب گرفتن به‌سرعت، ۱۵.۵ درصد از فرستنده سیاهپوست بالاتر رفت.

پژوهشگران در ادامه و در پرتو نتایج این تحقیق به تحلیل اثرات ماندگار این موضوع بر جامعه پرداختند.

پروفسور بلاک گفت: «تعریف ما از تبعیض به نیت بد و هر کاری که به نوعی با رفتار نامتناسب انجام شود، هیچ ربطی نداشت.»

«به همین نتیجه هم رسیدیم. به علاوه، وقتی نتایج را بر اساس منطقه جغرافیایی بررسی کردیم نیز به همین نتیجه رسیدیم. شاید در تصور مردم، تبعیض در برخی مناطق کشور بیشتر باشد، اما ما به چنین نتیجه‌ای نرسیدیم.»

این تیم تحقیقاتی در حال برنامه‌ریزی برای پژوهش‌های بیشتر با استفاده از داده‌هایی است که از نظرات شرکت‌کنندگان درباره این موضوع جمع‌آوری کرده‌ است.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری اس‌دبلیو‌ان‌اس

© The Independent

بیشتر از جهان