واکسن یادآوری مدرنا در برابر اومیکرون مصونیت بالایی ایجاد می‌کند

اگر افراد با سرایت پیشرفته مواجه شوند، این واکسن محافظت خوبی در برابر سویه اومیکرون به وجود می‌آورد

میزان آنتی بادی‌ها پیش‌بینی می‌کند که یک واکسن چقدر می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند - PHILIPPE LOPEZ / AFP

شرکت سازنده واکسن مدرنا می‌گوید که دوز تقویتی این واکسن در برابر سویه اومیکرون ویروس کرونا واکنش آنتی‌بادی پرقدرتی ایجاد می‌کند.

تست‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که نیم دوز تقویت‌کننده میزان آنتی بادی را تا  ۳۷ برابر افزایش می‌دهد. دوز تقویت‌کننده بیشتر یا کامل میزان آنتی بادی را حتی بالاتر از آن می‌برد؛ بیش از ۸۰ برابر در کسانی که با دو تزریق واکسینه شده‌اند.

دکتر پل برتون، مسئول ارشد پزشکی مدرنا، گفت: «به نظر من، این واکسن از مردم در طول دوران تعطیلات آتی و ماه‌های زمستان که بیشترین فشار اومیکرون را خواهیم داشت، محافظت خواهد کرد.»

این داده‌ها که هنوز دقیق بررسی نشده‌اند، نمونه‌های خون افرادی را آزمایش کردند که واکسن ضد ویروس کاذب مهندسی شده مشابه اومیکرون را زده بودند.

سازمان تنظیم‌ مقررات پزشکی بریتانیا نیم دوز (۵۰ میکروگرم) واکسن تقویتی مدرنا و دوز کامل (۱۰۰ میکروگرم) آن برای واکسیناسیون اولیه را مجاز کرده است.

استفن هوگ، رئیس شرکت مدرنا، گفت، این شرکت در حال حاضر برای پیگیری مجوز ۱۰۰ میکروگرم دوز تقویتی برنامه‌ای ندارد.

او گفت که ممکن است لزومی نداشته باشد که میزان آنتی‌بادی را از آنچه با دوزهای کمتر برای بسیاری از مردم ایجاد شده است، بالاتر ببریم. با این حال اگر دولت‌ها می‌خواهند به میزان بالاتری از محافظت دست یابند، می‌توانند نسخه‌ای با دوز بالاتر را انتخاب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر هوگ گفت: «آیا دوز بالاتر بهتر است؟ ۱۰۰ درصد. اما آیا ما امروز در مورد آن اطلاعاتی داریم تا یک توصیه قطعی ارائه کنیم؟ نه.»

آزمایش‌های فایزر هم نشان داد که واکسن کووید آن جهش بزرگ مشابهی در آنتی بادی‌های ضد اومیکرون ایجاد می‌کند. این [شرکت] از همان فناوری ام‌آران‌ای (mRNA) مشابه واکسن مدرنا استفاده می‌کند.

روی هم رفته، با توجه به مطالعات دیگر، شواهد دال بر نیاز به تقویت‌کننده در برابر اومیکرون است.

با این حال، نتایج بر اساس تست‌های آزمایشگاهی‌اند و دامنه کاملی از واکنش ایمنی بدن در مقابل ویروس را نشان نمی‌دهند.

میزان آنتی بادی‌ها پیش‌بینی می‌کند که یک واکسن چقدر می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند اما واکسن‌ها فقط یک لایه از دفاع سیستم ایمنی‌اند.

تحقیقات دیگر توصیه می‌کنند که اگر افراد با سرایت پیشرفته مواجه شوند، این واکسن همچنان محافظت خوبی در برابر سویه سخت اومیکرون به وجود می‌آورد.

هم مدرنا و هم فایزر در حال توسعه واکسن‌ها هستند تا در صورت نیاز با سویه اومیکرون بهتر مطابقت داشته باشند.

© The Independent