هزینه سفر به ترکیه از کیش ارزان‌تر است 

ایرانیان همچنان ترکیه را برای تفریح و سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند 

در هفت ماه گذشته، بیش از سه میلیون و ۹۵۰ هزار ایرانی از مرزهای زمینی و هوایی به ترکیه رفتند - Ozan KOSE / AFP

آماری که گمرک جمهوری اسلامی ایران از خروج مسافران ایرانی به مقصد ترکیه منتشر کرده است، نشان می‌دهد در هفت ماه منتهی به آذر ۱۴۰۰، حدود چهار میلیون شهروند ایرانی از طریق مرزهای هوایی و زمینی به ترکیه سفر کرده‌اند. با وجود نوسان‌ ارزش لیر و چالش‌های اقتصادی ترکیه در ماه‌های اخیر، این کشور همچنان انتخاب بسیاری از ایرانیان برای سفر و تفریح است؛ به‌خصوص اینکه هزینه سفر و اقامت چند روزه در شهرهای گردشگرپذیر ترکیه از هزینه‌های سفر و اقامت در شهرهایی مثل کیش ارزان‌تر تمام می‌شود. 

بر اساس اعلام محمدرضا لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، در هفت ماه گذشته، بیش از سه میلیون و ۹۵۰ هزار ایرانی از مرزهای زمینی و هوایی به ترکیه رفتند و اگرچه برخی از آنان مقصد دومی نیز داشتند و از ترکیه به دیگر کشورها سفر کردند، اغلب مسافران به‌قصد سرمایه‌گذاری، خرید و تفریح به ترکیه رفته‌اند.

سفر ایرانیان به ترکیه در مناسبت‌هایی مثل جمعه سیاه (بلک فرایدی)، عید نوروز، شب یلدا، تعطیلات سال نو میلادی و رویدادهایی خاص مثل کنسرت خوانندگان بیشتر هم می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش پایگاه خبری تجارت‌نیوز، در حال حاضر می‌توان در قالب یک تور زمینی و با پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ترکیه رفت؛ آن‌هم با اقامت در یک هتل متوسط سه تا چهار ستاره. این در حالی است که اگر شخصی بخواهد برای دو شب و سه روز به کیش برود، باید هزینه بیشتری پرداخت کند؛ به‌عنوان مثال، در حال حاضر هزینه یک تور مسافرتی با دو شب اقامت در کیش حداقل چهار میلیون تومان است؛ ولی بنا به گفته مسئول فروش تور یکی از آژانس‌های مسافرتی، رفت و برگشت از تهران به وان به‌صورت زمینی و با ون ۶۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. برای سه شب اقامت نیز حدود ۷۰۰ هزار تومان باید پرداخت کرد. 

به گفته یکی از دیگر از فروشنده‌های تورهای ترکیه، هتل‌های این کشور برای ژانویه و سال نو نرخ‌ها را بالا برده‌اند. این افزایش نرخ از سوم دی‌ ماه شروع می‌شود و تا هفدهم این ماه ادامه دارد:  «از تاریخ سوم دی‌ماه به بعد، هزینه برای دو شب و سه روز اقامت در هتل سه ستاره یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌شود و با احتساب زمان رفت و برگشت، چهار روز زمان می‌برد.»

مقصد اصلی اغلب افرادی که از زمینی به ترکیه می‌روند، وان است؛ شهری که به دلیل سفرهای مداوم ایرانیان رونق اقتصادی خوبی پیدا کرده است. ترکیه هم برای جذب گردشگران و خریداران ایرانی تسهیلات مناسبی را در نظر گرفته است؛ به‌ طوری‌ که با پرداخت هزینه‌های حداقلی می‌توانند به این کشور سفر کنند. 

آماری که گمرک جمهوری اسلامی منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در فاصله زمانی ۲۷ آبان تا هشتم آذر ۱۴۰۰، هم‌زمان با حراج ویژه موسوم به جمعه سیاه (بلک فرایدی)، بیش از ۱۶ هزار ایرانی از مرزهای زمینی به ترکیه رفتند و در همین ایام نیز به کشور بازگشتند. 

یونس یوکسل، رئیس اتحادیه هتلداران شهر وان در ترکیه، به‌تازگی به سی‌ان‌ان ترک گفته است: «در حال حاضر گردشگران ایرانی ۱۰۰ درصد ظرفیت هتل‌های این شهر را رزرو کرده‌اند.»

نبود آزادی‌های فردی و اجتماعی در ایران و مشکلات اقتصادی بسیاری از مردم ایران را روانه ترکیه کرده است؛ به‌ طوری‌ که علاوه بر تفریح، این کشور را برای سرمایه‌گذاری و خرید خانه نیز انتخاب می‌کنند. بنا بر اعلام سازمان آمار ترکیه، در نوامبر ۲۰۲۱ هم مانند ماه‌های گذشته، ایرانیان رتبه اول خریداران خارجی خانه در این کشور را کسب کردند و  بیش از هزار ۴۰۰  واحد مسکونی در ترکیه خریدند.

بیشتر از سفر