وزیر دفاع اسرائیل: ایران از موضع ضعف وارد مذاکرات وین شده است

بنی گانتز گفت اقدامات علنی و محرمانه علیه جمهوری اسلامی ایران به زودی گسترش می‌یابد

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل- REUTERS/Ammar Awad

روز دوشنبه، ۲۰ دسامبر، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، با حضور در کمیته امور دفاعی و خارجه مجلس آن کشور، گفت ایران در مذاکرات هسته‌ای جاری در وین موضع ضعیفی دارد و می‌توان بر آن فشار آورد تا امتیاز بدهد. گانتز گفت، اگر قدرت‌های جهانی بر جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند، می‌توانند هم فعالیت‌های هسته‌ای آن‌را متوقف کنند، و هم فعالیت‌های تروریستی‌اش را در منطقه. او تاکید کرد: «رهبران ایران از موضع ضعیف خود باخبرند.»

آقای گانتز خطاب به قانون‌گذاران حاضر در «کنست» گفت: «وضعیت داخلی ایران فرصتی است برای جامعه بین‌المللی. ایران قدرت مطرحی نیست، شهروندانش از وضعیت بد اقتصادی رنج می‌برند، میزان سرمایه‌گذاری و توسعه در آن در ۱۰ سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته، و کشور با گستره‌ای از چالش‌های داخلی و خارجی مواجه است.»

این رهبر حزب لیبرالِ «آبی و سفیدِ» اسرائیل، افزود:‌ «حکومت ایران خوب از این اوضاع باخبر است و به همین دلیل بدون مهره‌های چانه‌زنی واقعی وارد مذاکرات می‌شود. پایان دادن به راهبردِ وقت‌کشی ایران در مذاکرات، هم ممکن و هم ضروری است. ما در حال تعمیق همکاری بین‌المللی هستیم و من مطمئنم که به‌زودی هم اقدامات علنی و هم اقدامات محرمانه، به طرق مختلف گسترش می‌یابند.»

گانتز تاکید کرد: «ایران در حالی وارد مذاکرات وین شده است که کارت‌های چندانی برای بازی ندارد. همین است که می‌خواهند زمان بخرند.» او گفت هدف جمهوری اسلامی ایران این است که با وقت‌کشی غرب را به این سو بکشاند که محدودیت‌های کمتر هسته‌ای را بپذیرد، و فشار تحریم‌ها را هم کم کند. او گفت، آمریکا و قدرت‌های جهانی می‌توانند کاری کنند که هم «پیشرفت هسته‌ای ایران» متوقف شود و هم فعالیت‌های تروریستی آن در منطقه «به طور کلی.»

وزیر دفاع اسرائیل از سفر اخیر خود به واشنگتن و دیدار با همتای آمریکایی‌اش، لوید آستین، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و نیز دیدار پیش روی خود با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت و تاکید کرد که هر سه آنان «دوستان قوی اسرائیل» هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدار گانتز و سالیوان در هفته جاری انجام می‌شود. سفر او به آمریکا که با همراهی دیوید بارنیا، رئیس موساد، انجام شد، در پی تماس‌ تلفنی پرتنشی بین نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، و آقای بلینکن بود، و برای نزدیک‌تر کردن مواضع اسرائیل و آمریکا در راه برخورد با ایران. گانتز در این مورد گفت: «اسرائیل همیشه با مسئولیت و همیشه در گفت‌وگو با متحدان خود عمل خواهد کرد.» او گفت، همین است که این کشور می‌تواند هم امنیت خود را تامین کند، و هم اتحادهای دراز‌مدتش را. 

گانتز تاکید کرد: «ما باید خودمان نگران امنیت خودمان باشیم، اما ارتباط‌مان با آمریکا در عالی‌ترین سطح راهبردی قرار دارد.»

دولت ابراهیم رئیسی اخیرا به پنج ماه وقفه در مذاکرات هسته‌ای خاتمه داد و دو دور مذاکرات هسته‌ای در وین برگزار شد، اما هنوز به هدف مورد نظر که احیای برجام است، نایل نیامده‌ است. ایران خواهان وقفه مذاکرات شده و انتظار می‌رود که دور بعدی در سال‌آینده میلادی برگزار شود. یکی از واهمه‌های طرف مقابل این است که ایران به زودی آنقدر در برنامه هسته‌ای خود پیشرفت می‌کند که «برجام» به‌کلی از موضوعیت می‌افتد. 

در حالی که به بن‌بست خوردن مذاکرات، احتمال حرکت نظامی را بیشتر کرده است، برخی از کارشناسان و مقامات اسرائیل می‌گویند که بدون حمایت کامل آمریکا، آن کشور توان نظامی نابود کردن برنامه هسته‌ای ایران را ندارد. مقامات نظامی ایران نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند. غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا، روز دوشنبه، ۲۰ دسامبر، گفت که حمله اسرائیل باید با چراغ سبز آمریکا انجام شود. او گفت، ایران «طرح‌های عملیاتی تمرین‌شده» برای پاسخ احتمالی به حملات اسرائیل را دارد و در صورت چنان حمله‌ای، به «تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده شده برای عبور و مبدا»، حمله می‌کند. از جمله وظایف قرارگاه خاتم‌الانبیا، هماهنگی عملیاتی نیروهای مسلح ایران در وضعیت جنگی است. 

طبق برخی گزارش‌ها، اسرائیل بودجه‌ای به ارزش پنج میلیارد «شِکِل» (یک و نیم میلیارد دلار)‌ به‌منظور تدارک نظامی حمله‌ای احتمالی به ایران تصویب کرده است؛ از جمله بودجه تهیه هواپیماهای مختلف، پهپادهای اطلاعاتی، و تجهیزات خاص که باید بتواند از پس حمله به تجهیزات زیرزمینی هسته‌ای ایران در سایت‌هایی همچون نطنز و فردو برآید.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک مقام ایرانی که نام او ذکر نشد، نیز روز دوشنبه اسرائیل را تهدید کرد که در زمان مذاکرات وین دست به خرابکاری نزند، و گفت که هرگونه اقدام از سوی آن کشور «تاثیری منفی» بر مشارکت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد گذاشت.

بیشتر از جهان