دیلی بیست: ترامپ در حال بررسی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران است

منابع آگاه: مایک پومپئو با بررسی این ایده مخالف نیست

Ludovic MARIN / AFP

خبرنگاران دیلی بیست در کاخ سفید و بخش امنیت ملی گزارش داده‌اند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در را برای پیش‌برد طرح فرانسه در پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران بازگذاشته است. به گفته این دو خبرنگار، ‌برداشت مقامات خارجی، اعضای دولت ترامپ و برخی افراد دیگر که در روند مذاکرات مربوط به ایران دخالت دارند، این است که ترامپ به طور فعالانه در حال بررسی پیشنهاد فرانسه است.

امانوئل مکرون قصد دارد به منظور حفظ برجام و کمک به کاهش تنش‌ها، در بازه‌های زمانی چهارماهه ۱۵ میلیارد دلار خط اعتباری برای ایران در نظر بگیرد و در مقابل تهران از مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای بازگردد و برای گفتگو‌های گسترده‌تر در مورد موضوعاتی مانند امنیت خلیج فارس،‌ برنامه‌های موشکی و یک توافق هسته‌ای بلند‌مدت‌تر آماده‌شود.

مکرون روز گذشته نیز با حسن روحانی، همتای ایرانی خود تلفنی گفتگو کرد. این دو رئیس‌جمهور در هفته‌های گذشته ساعت‌ها مکالمه تلفنی انجام داده‌اند. گفتگوی تلفنی روز گذشته آنها از این جهت حائز اهمیت است که پس از برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ انجام شده است.

مقامات تهران همواره تاکید داشتند که ترامپ تحت تاثیر دیدگاه‌ها بولتون از برجام خارج شد و استراتژی فشار حداکثری را در پیش گرفت. با این حال روحانی در گفتگوی اخیر با مکرون تاکید کرده که قبل از لغو تحریم‌ها مذاکره انجام نمی‌شود. مجید تخت روانچی، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد هم گفته : "ما بارها اعلام کرده‌ایم و رئیس‌جمهور ایران هم به صراحت نظر داده تا زمانی که این تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه مردم ایران، ادامه دارد، جای صحبت و مذاکره نیست".

به گزارش دیلی بیست به نقل از چهار منبع آگاه، ترامپ در هفته‌های اخیر در مورد بررسی طرح مکرون انعطاف نشان داده است. دو منبع نیز گفته‌اند که مایک پومپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا نیز نسبت به این طرح ملایمت‌هایی نشان داده است.

مکرون برای اجرای طرح خود به بازگشت معافیت‌ از تحریم‌های نفتی نیاز دارد تا برخی مشتریان نفتی بتوانند از ایران نفت خریداری کنند. ترامپ هفته گذشته خطاب به مکرون گفته بود که تحریم‌ها را لغو نمی‌کند.

هرچند ترامپ همچنان از پذیرش بدون پیش‌شرط این طرح خودداری می‌کند، منابع آگاه می‌گویند که او به طور کلی با پیشنهاد مکرون مخالف نیست. به گفته آنها در صورتی که طرح فرانسه اجرا شود، ‌زمینه برای گفت‌و‌گوها بین ایران و آمریکا فراهم می‌شود، ‌به خصوص پس از کنار رفتن بولتون، به عنوان مانع اصلی در راه دست برداشتن از استراتژی فشار حداکثری علیه ایران.

برخی منابع مطلع به دیلی بیست گفته‌اند که انتظار می‌رود، ترامپ یا با طرح مکرون همکاری کند و یا از طریق لغو برخی تحریم‌ها به رئیس‌جمهور فرانسه امکان دهد پیشنهاد خود را برای ایران عملیاتی کند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ همچنان گزینه ملاقات با روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را نیز دنبال می‌کند. البته مقامات عالی جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند که چنین ملاقاتی انجام نخوادهد شد.

یک مقام مطلع گفته است تمایل ترامپ به مطرح کردن ایده خط اعتباری با فرانسوی‌ها، ‌ایرانی‌ها و ژاپنی‌ها،‌ موجب ناراحتی بولتون شده بود که همواره برای جلوگیری از نرمش نشان دادن واشینگتن علیه ایران تلاش می‌کرد.