سیل شدید در مالزی ۳۰ هزار نفر را آواره کرد

بارندگی روزهای اخیر و طغیان رودخانه‌ها در مالزی، باعث یکی از سنگین‌ترین تلفات سال‌های اخیر شد

نزدیک به ۱۰ هزار نفر به‌اجبار خانه‌هایشان را ترک کردند - Arif Kartono / AFP

بر اثر بارندگی شدیدی که از روز جمعه هفدهم دسامبر (۲۶ آذر) در مالزی شروع شد، و سیل ناشی از آن، چند منطقه شهری و روستایی آن کشور زیر آب رفت و بیش از ۳۰ هزار نفر خانه‌هایشان را تخلیه کردند.

به گزارش گاردین، بارش شدید باران روز جمعه سبب طغیان رودخانه‌ها، زیر آب رفتن بسیاری از مناطق شهری، و قطع دسترسی به جاده‌های اصلی شد و هزاران نفر را سرگردان کرد.

بر اساس گزارش‌های رسیده از مالزی، بیش از ۳۰ هزار نفر در هشت ایالت آواره شده‌اند که حدود ۱۴ هزار نفر از آن‌ها در ایالت مرکزی پاهانگ ساکن‌اند. در سلانگور، که ثروتمندترین ایالت مالزی است، نیز نزدیک به ۱۰ هزار نفر به‌اجبار خانه‌هایشان را ترک کردند.

اسماعیل صبری یعقوب، نخست‌وزیر مالزی، با ابراز تاسف از سیل شدید و قول کمک مالی برای تعمیر خانه‌ها گفت: «میزان بارانی که روز شنبه (هجدهم دسامبر) در سلانگور بارید، معادل میزانی است که معمولا در یک ماه می‌بارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اثر سیل شدید در مالزی، ده‌ها مسیر جاده‌ای بسته شده و خدمات راه‌آهن به حالت تعلیق درآمده است. عملیات سه تصفیه‌خانه آب در سلانگور نیز مختل شده است و پیش‌بینی می‌شود که دسترسی به آب آشامیدنی برای هزاران نفر ناممکن شود.

فروشندگان و صاحبان مشاغل در مالزی که تازه چند روز بود بعد از تعطیلی طولانی به علت کرونا کارشان را شروع کرده بودند، عمیقا ناراحت و ناامیدند. به گفته آن‌ها، فقط چند روز از بازگشایی مغازه‌ها، حالا دوباره باید با کسب‌وکارشان خداحافظی کنند، و این موضوع اقتصاد خانواده‌های آسیب‌پذیر را به شدت به خطر می‌اندازد.

مالزی در سال‌های اخیر سیل‌های شدید با پیامدهای زیان‌بار زیادی را پشت سر گذاشته است. این کشور گرمسیری در جنوب شرقی آسیا، اغلب در اواخر سال با توفان‌های موسمی مواجه می‌شود. بدترین سیل در دهه‌های اخیر در آن کشور در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد که بر اثر آن، در حدود ۱۱۸ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

بیشتر از جهان