معاون وزارت خارجه طالبان: آمریکا برگردد و در بازسازی افغانستان سهیم شود

عباس ستانکزی پیش‌ازاین گفته بود از اخلاق و رفتار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها معلوم است که در اولین فرصت به افغانستان برمی‌گردند

ستانکزی ادعا کرد، در افغانستان صلح، امنیت و آرامش برقرار شده است - AFP

شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان، روز شنبه ۲۷ آذر، در برنامه گرامی‌داشت روز جهانی مهاجرت در کابل، آمریکا را به ویران ساختن اقتصاد افغانستان متهم کرد و با تاکید گفت آمریکا باید به افغانستان برگردد و در بازسازی آن کشور سهیم شود.

ستانکزی ادعا کرد، در افغانستان صلح، امنیت و آرامش برقرار شده است و مهاجران افغان که به کشورهای همسایه و کشورهای غربی پناه برده‌اند، می‌توانند به وطنشان برگردند. معاون وزیر خارجه طالبان گفت: «در سراسر افغانستان امنیت تامین است؛ آدم‌ربایی نیست، قتل نیست و سرقت هم نیست. از مهاجران افغان درخواست می‌کنم به وطنشان برگردند.»

در همین حال عباس ستانکزی، کشورهای جهان و به‌ویژه آمریکا را به‌دلیل حضور نظامی در افغانستان، متهم به ویرانی اقتصاد افغانستان کرد و افزود: «وظیفه جهان به‌ویژه آمریکا است که در آبادی افغانستان فعالانه سهیم شود. همان‌گونه که در ۲۰ سال گذشته اقتصاد ما را ویران کردند، اکنون وظیفه‌شان است تا برگردند و در بازسازی اقتصاد کشور ما سهیم شوند.»

ستانکزی که عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان در قطر است و در دو سال گذشته در مذاکرات با دولت آمریکا و امضای توافق‌نامه صلح نقش برجسته‌ای داشت، آمریکا را به نقض آن توافق‌نامه متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستانکزی افزود: «در توافق‌نامه صلح دوحه، آمریکا تعهد کرده است که با خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان، نظام آینده اسلامی را به رسمیت می‌شناسد و سفارت خود را در کابل باز نگه‌ می‌دارد.»

این مقام طالبان، همچنین از کشورهای همسایه افغانستان به‌ویژه ایران و پاکستان خواست با مهاجران افغان همکاری کنند و با آنان مطابق قوانین اسلامی، حقوق بشر و تعهدات بین‌المللی رفتار کنند. ستانکزی افزود: «از ایران و پاکستان درخواست می‌نمایم که در این وضعیت ما را یاری کنند و با مهاجران ما مطابق تعهدات بین‌المللی در قبال مهاجران، رفتار نمایند.»

عباس ستانکزی ادعا کرد که طالبان در تلاش‌ است تا زمینه زندگی آبرومندانه را برای همه شهروندان افغانستان فراهم کند و به‌همین دلیل، مهاجران افغان می‌توانند از همه کشورهای جهان دوباره به وطنشان برگردند و بدون هراس در کشورشان زندگی کنند.

پیش‌ازاین و در ۷ آذر نیز عباس ستانکزی در یک سخنرانی در مقر وزارت خارجه طالبان در کابل، در مورد بازگشت آمریکا به افغانستان گفت: «در ملاقات با دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی در دوحه، فهمیده است که آمریکا به‌زودی سفارت خود را در کابل بازگشایی می‌کند.»

او در سخنرانی خود گفت: «ان‌شاءالله آمریکا در اولین فرصت برمی‌گردد و سفارت خود را در کابل باز می‌کند.»