چهره‌ بانفوذ دینی افغانستان در انفجار مین زخمی شد

وضعیت امان‌الله صافی، که در انفجار روز جمعه در کابل زخمی شد، وخیم است

حاجی امان‌الله صافی، رئیس پیشین نظافت شهرداری کابل بود که همراه مولوی عبدالسلام عابد در نتیجه انفجار مجروح شده است- تصویر از حساب فیس‌بوک مولوی عبدالرحمان عابد 

مولوی عبدالرحمان عابد، عضو شورای رهبری جمعیت اصلاح افغانستان، و سه تن از همراهان او در روز جمعه، حوالی ساعت ۱۵:۱۵ به‌وقت محلی، در پی یک انفجار در منطقه پروان سوم شهر کابل زخمی شدند.

یکی از دوستان نزدیک مولوی عبدالرحمان عابد به شرط فاش نشدن نامش به  ایندیپندنت فارسی گفت که آقای عابد و همراهان او در نتیجه انفجار یک مین در نزدیکی خودرو حامل آن‌ها مجروح شده‌اند. به گفته این منبع، خودرو حامل عابد و همراهان او که هدف انفجار یک مین کنار جاده‌ای قرار گرفته، بعد از ادای نماز جمعه آن‌ها را به محل زندگی‌شان در منطقه پروان سه واقع در حوزه چهارم امنیتی شهر کابل بازمی‌گردانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالسلام عابد و همراهانش پس از وقوع انفجار به بیمارستان منتقل شده‌ و تحت درمان‌اند؛ با این حال این منبع می‌افزاید که از میان مجروحان، وضع سلامتی حاجی امان‌الله صافی، یکی از همراهان مولوی عبدالسلام عابد، وخیم‌تر است: «حاجی امان‌الله صافی، رئیس پیشین نظافت شهرداری کابل بود که همراه مولوی عبدالسلام عابد در نتیجه انفجار مجروح شده است. وضعیت آقای صافی وخیم است و پزشکان در تلاش‌اند او را نجات دهند.»

تا لحظه انتشار این خبر، هیچ گروه یا شخصی مسئولیت حمله به مولوی عبدالرحمان عابد و همراهان او را به عهده نگرفته است. در ماه ژانویه، زمانی که مولوی عبدالرحمان عابد، امام جمعه مسجد عبدالرحمان در مرکز شهر کابل بود، هم انفجاری مشابه او را هدف قرار داد. اودر آن حمله نیز که عامل آن تاکنون مشخص نشده است، زخمی شده بود.

مولوی عبدالرحمان عابد از چهره‌های بانفوذ دینی و عضو شورای رهبری یک جریان دینی به نام جمعیت اصلاح افغانستان است. جمعیت اصلاح را در سال ۱۳۸۲ جمعی از ملاها و دانش‌آموزان مدارس دینی با هدف فعالیت‌های دینی و اجتماعی تاسیس کردند و اکنون یکی از بزرگ‌ترین نهادهای دینی در افغانستان است.

محمد عاطف، رئیس پیشین جمعیت اصلاح افغانستان، در ماه فوریه ۲۰۲۱ و در اوج حملات شهری طالبان و داعش در افغانستان، در اثر انفجار یک مین مغناطیسی در کابل کشته شد.