تماس تلفنی دوباره ایران و فرانسه

حسن روحانی دوباره با امانوئل مکرون گفت‌وگو کرد

ludovic MARIN / AFP

حسن روحانی و امانوئل مکرون در سازمان ملل. نیویورک سپتامبر ۲۰۱۸

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران طی تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفته است که «شرط مذاکره با آمریکا برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است». 

بنا به این گزارش حسن روحانی هم‌چنین به مکرون گفته است که «نظر مجلس و دولت و مردم ایران مذاکره با آمریکا در شرایط تداوم تحریم‌ها بی‌معنی‌ست». روحانی در این تماس تلفنی تاکید کرده در صورتی که توافقات با اروپا نهایی شود ایران حاضر است به تعهدات برجامی برگردد و مذاکرات با ۵+۱ تنها زمانی میسر خواهد شد که تحریم‌ها برداشته شوند. 

حسن روحانی پیش از این هم در دو مقطع لغو تحریم‌ها را پیش‌شرط دیدار خود با دونالد ترامپ عنوان کرده بود. هرچند که در آخرین سخنان خود گفته بود که «اصول سیاست‌های ما را رهبری مشخص می‌کند و در مسائل ملی اختلافی وجود ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌چنین پس از برکنار شدن «جان بولتون» از سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، بحث‌هایی در خصوص مذاکره بین روسای جمهور ایران و آمریکا مطرح شده است. در این خصوص خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ با انتشار توئیتی نوشت: « در جلسه روز دوشنبه ۱۸ شهریور که با حضور دونالد ترامپ برگزار شده، رئيس‌جمهور آمریکا بحث کاهش تحریم‌های ایران با هدف فراهم کردن مقدمات دیدار با حسن روحانی را مطرح کرده است. این پیشنهاد با موافقت استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا همراه شده ولی جان بولتون، مشاور برکنار شده امنیت ملی آمریکا به شدت با آن مخالفت کرده است. جان بولتون یک روز پس از این جلسه برکنار شد».

رئیس‌جمهوری ایران نیز پس از برکناری «جان بولتون» با اشاره تلویحی به این موضوع گفته بود: «آمریکایی‌ها باید بفهمند که جنگ‌طلبی و جنگ‌طلبان به نفع آنها نیستند. هم جنگ‌طلبان باید کنار بروند و هم سیاست جنگ‌طلبی و فشار حداکثری را باید کنار بگذارند».

پیش از این دونالد ترامپ قویا به رئیس جمهور فرانسه گفته بود که نمی‌خواهد تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد. این در حالی بود که گزارش‌هایی درباره اختصاص یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای کمک به ایران از سمت فرانسه منتشر شده بود. «امانوئل مکرون» در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا بتواند نقش میانجی را برای ایران و آمریکا بازی کند. هرچند که تا به امروز چندان در این امر موفق نبوده است. 

بیشتر از