اردوغان هم‌زمان با سقوط لیر، دستمزدها را بالا برد

دولت ترکیه با افزایش حداقل دستمزد کارگران می‌کوشد از تاثیرهای ناگوار تورم و گرانی بر خانواده‌های کارگری این کشور بکاهد

پس از اینکه بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه بار دیگر نرخ بهره را این بار به ۱۴ درصد کاهش داد، ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد- REUTERS/Cagla Gurdogan/File Photo

به گزارش الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز پنجشنبه ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر)، در یک کنفرانس خبری که به‌طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد، با اعلام افزایش حداقل دستمزد کارگران به میزان ۵۰ درصد، تاکید کرد که در ۵۰ سال اخیر در این کشور، هیچ‌گاه حداقل دستمزدها اینقدر افزایش نیافته است.

بدین ترتیب حداقل دستمزد کنونی که دو هزار و ۸۲۶ لیر ( ۱۸۲ دلار آمریکا ) در ماه است، به چهار هزار و ۲۵۰ لیر (۲۷۵ دلار) افزایش می‌یابد. شش میلیون کارگر در ترکیه به طور مستقیم از این افزایش دستمزدها بهره‌مند می‌شوند.

اردوغان گفت: «ما مصممیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به وضعیت بحرانی ناشی از نوسان‌های نرخ ارز و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها پایان دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های اخیر، تورم افسارگسیخته و کاهش چشمگیر ارزش لیر اقتصاد ترکیه را بحرانی کرده است. هارون اوزترکلر، استاد اقتصادسنجی دانشگاه قیریق‌قلعه، به الجزیره می‌گوید: «بررسی‌های گروه مستقل تورم‌پژوهی (ENAG) نشان می‌دهد که نرخ تورم تقریبا ۶۰ درصد است؛ درنتیجه این افزایش حداقل دستمزدها تقریبا با تورم منطبق است.» با این حال، او اشاره می‌کند که اگر شاخص‌های مهم دیگر در نظر گرفته شوند، دستمزدها متناسب با افزایش واقعی هزینه‌های زندگی افزایش نمی‌یابد.

پس از اینکه بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه بار دیگر نرخ بهره را این بار به ۱۴ درصد کاهش داد، ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد. برخی اقتصاددانان اردوغان را متهم می‌کنند که با بی‌توجهی به قانون‌های اقتصادی و به‌زور می‌خواهد با کاهش نرخ بهره تورم را مهار کند اما این سیاست اردوغان ارزش لیر را اینک به پایین‌ترین حد خود از سال ۱۹۹۵ رسانده است.

انتخابات آینده ترکیه در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد اما برخی اقتصاددانان ترکیه بر این باورند که هدف دولت از افزایش حداقل دستمزد احتمالا برگزاری زودهنگام انتخابات است.هارون اوزترکلر به الجزیره می‌گوید: «شاید دولت در پی برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۲ است. میزان حداقل دستمزدها عامل مهمی در اثرگذاری بر رای مردم است و دولت نیز از آن آگاه است.»

بیشتر از جهان