انتقاد ایران و روسیه از توقف «گفت‌وگوهای صلح»

امضای توافق‌نامه صلح با گروه طالبان در این شرایط به نفع افغانستان نیست

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل/ Wakil KOHSAR / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحد آمریکا، پس از یک حمله انتحاری در شهر کابل و کشته شدن یک فرد از نیروهای نظامی کشورش و چند تن از شهروندان عادی افغانستان گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان را متوقف کرد. آقای ترامپ دلیل‌ اتخاذ تصمیمش را بیشتر شدن حملات و خشونت‌ها توسط گروه طالبان در افغانستان عنوان کرد. این تصمیم  آقای ترامپ، با واکنش‌های جدی سیاستمداران افغانستان و جهان روبرو شده است. شماری از سیاستمدارن که طرفدارا لغو مذاکرات با گروه طالبان بودند این کار ترامپ، را ستایش کردند و تعدادی دیگر که مخالف چنین تصمیمی بودند تصمیم رئیس جمهور آمریکا را شکست در جنگ چند ساله افغانستان خواندند و او را متهم به خونریزی بیشتر در افغانستان کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس از توقف گفت‌وگوهای صلح توسط رئیس جمهور آمریکا، واکنش نشان داده و گفته است: «تجاوزگران و اشغالگران (نیروهای خارجی) در افغانستان شکست خورده‌اند و باید هر چه زوتر این کشور را ترک کنند؛ زیرا آنان (نیروهای خارجی) از وضعیت کنونی «بد» افغانستان سواستفاده می‌کنند و به خون‌ریزی‌ها در این کشور دامن می‌زنند و ما از این بابت سخت نگران هستیم».

آقای ظریف گفت: «دولت ایران آماده است با حکومت افغانستان و احزاب سیاسی این کشور و همسایگان آن دست به دست هم داده تا به خشونت‌ها در این کشور پایان داده شود».

آقای ظریف، از طرف‌های درگیر در افغانستان نیز خواست که خویشتن‌داری را پیشه کنند و از برادرکشی دست بردارند تا با رسیدن به توافق صلح و آتش‌بس دائمی از ریختن خون بی‌گناهان و افراد غیرنظامی خود داری کنند.

ضمیرکابلوف، نماینده ویژه دولت روسیه در افغانستان نیز این کار دونالد ترامپ، مبنی بر توقف مذاکرات صلح با طالبان را «چراغ سرخ به روند صلح افغانستان می‌داند». او گفت: «ممکن است که پس از این، «جنگ و خشونت‌ها» در افغانستان بیشتر شود اما ما امیدوار هستیم که تلاش‌های صلح میان دو طرف (آمریکا و طالبان) هر چه زوتر به نتیجه برسد».

آقای کابلوف، افزود: «روسیه تلاش می‌کند با مقام‌های ایالات متحده آمریکا، تماس گرفته تا در مورد اوضاع کنونی افغانستان بحت و گفت‌وگو کنند».

اما، ارگ ریاست جمهوری افغانستان، از این تصمیم آقای ترامپ، استقبال می‌کند و امضای توافق‌نامه صلح با گروه طالبان را در چنین شرایط به نفع افغانستان نمی‌داند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «حکومت افغانستان از روز نخست می‌دانست که گروه طالبان به تعهدات خود پایند نیست و امضای توافق‌نامه با این گروه، پیام‌های ناگواری را متوجه افغانستان می‌ساخت».

آقای صدیقی ادامه داد: «رئیس جمهور غنی، نسبت به این روند دقت کامل داشت و خطرات آن را نیز می‌دانست و آگاه بود که طالبان متعهد به انجام تعهدات خود نیست».

صدیقی همچنین گفت: «روند صلح که میان آمریکا و نمایندگان طالبان در جریان بود نواقص جدی خود را داشت و اگر این روند وارد مرحله امضای توافق‌نامه می‌شد، پیامدهای خطرناک افغانستان متوجه بود».

نادر احمدی، استاد دانشگاه و آگاه سیاسی می‌گوید: «من شخصآ از این تصیمم آقای ترامپ، خرسند هستم، بلاخره در آخر بازی دانست که جریان چیست. بلی، صلح نیاز جدی همه‌ی ما شهروندان افغانستان است و باید تامین شود اما این روند نه برای تامین صلح، بلکه برای غصب قدرت و احیاء «امارت اسلامی طالبان» بود، چرا که با گذشت «نه ماه» از مذاکرات صلح مردم افغانستان هنوز نمی‌دانند چه جریان دارد».

ظاهرشاه صالح، ساکن شهرکابل گفت: «کدام صلح؟ طالبان به هیچ ارزشی باور ندارند، عید، برات، خوشی و غم در هر حالت که دست‌شان برسد جنایت می‌کنند. در همین مدت که با آمریکا برای تامین صلح گفت‌وگو داشتند هر روز انسان می‌کشتند و افتخار هم می‌کردند؛ چگونه آدم باور کند که آن‌ها صلح کنند و دست از جنایت بکشند. من قلباً از رئیس جمهور آمریکا از لغو این گفت‌گوهای دورغین تشکر می‌کنم و می‌خواهم که این گروه را هر چه زوتر نابود کند».

طالبان، پس از تصمیم دونالد ترامپ، مبنی بر توقف مذاکرات صلح با این گروه، هشدار داده‌اند که ترامپ با این کار، بیشتر زیان می‌کند و تاکید کرده‌اند که تا پایان اشغال افغانستان، مبارزه خواهند کرد؛ اما اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در افغانستان، در دیدار که با آقای عبدالله عبدالله، رئیس دولت داشت گفته است برای نابودی دشمن در افغانستان، از تمام قوت خود استفاده می‌کنیم.