باتری منعطف قابل شستشو ساخته شد

بهار ایران‌پور، عضو تیم تحقیق می‌گوید: «این باتری تاکنون ۳۹ بار در جریان چرخه‌های شست‌وشو دوام آورده است»

باتری نهایی از چند لایه بسیار نازک از پلاستیک‌ ساخته شده که  بسته‌بندی ضدآب و غیرقابل نفوذ برای هوا ایجاد می‌کند- AFP

محققان نوع جدیدی از باتری را ساخته‌اند که هم انعطاف پذیر است و هم قابل شست‌وشو. این باتری در عین حال که قابل شست‌وشو در ماشین لباسشویی است، می‌تواند به میزان دو برابر طول معمولی خود پیچانده و کشیده شود.

دکتر نوکتن نوین، پژوهشگر دوره پسادکتری در دانشکده علوم کاربردی دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید: «قطعات الکترونیکی پوشیدنی بازار بزرگی دارند و باتری‌های با قابلیت کشش برای گسترش این بازار ضروری‌اند.»

«اگرچه تا به حال، باتری‌های قابل کش آمدن قابل شست‌وشو نبوده‌اند، این برای برآورده کردن نیازهای روزمره بازار یک قابلیت افزوده مهم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در باتری‌های معمولی، لایه‌های داخلی با یک سطح بیرونی سخت احاطه می‌شوند، اما محققان برای این باتری جدید، عناصر شیمیایی کلیدی -فلز روی و منگنز دی اکسید- را ساییده و کوچک‌تر و نرم‌تر کرده‌اند و آن‌ها را در یک پلیمر کشسان لاستیک‌مانند جا داده‌اند. این مواد شیمیایی از باتری‌های لیتیوم-یونی که هنگام تجزیه، مواد شیمیایی سمی تولید می‌کنند، ایمن‌ترند. 

باتری نهایی از چند لایه بسیار نازک از این پلاستیک‌ها ساخته شده است که یک بسته‌بندی ضدآب و غیرقابل نفوذ برای هوا ایجاد می‌کند.

بهار ایران‌پور، دانشجوی دوره دکترا، می‌گوید: «ما نمونه‌های اولیه خود را هم در ماشین لباس‌شویی‌ خانگی و هم در ماشین لباس‌شویی صنعتی، واقعا در معرض چرخه شست‌وشو قرار دادیم. آن‌ها صحیح و سالم بیرون آمدند و از این رو می دانیم که این باتری‌ها واقعا مقاوم‌اند.»

«این باتری تاکنون ۳۹ بار در جریان چرخه‌های شست‌وشو دوام آورده است.»

محققان اینک به دنبال افزایش توان خروجی باتری و دوام آن‌اند؛ با این امید که با رسیدن به بازار مصرف، با باتری‌های معمولی قابل شارژ هم قیمت باشند. این باتری افزون بر ساعت و وصله‌های طبی می‌تواند در لباس‌هایی که رنگ و دمای آن‌ها تغییر می‌کند نیز استفاده شود. توضیحات مربوط به این باتری به‌تازگی در مقاله‌ای جدید در مجله «ادونسد اینرجی متریالز» (Advanced Energy Materials) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی