کارزار سازمان‌های خیریه بریتانیا برای یاری‌رسانی به مردم افغانستان

افغانستان در صدر فهرست کشورهایی است که در بدترین بحران انسانی قرار دارند

سازمان‌های خیریه بریتانیا در ابتکاری تازه، کارزار کمک‌رسانی برای نجات دادن هشت میلیون انسانی را آغاز کرده‌اند که در افغانستان در معرض گرسنگی و فقر شدید قرار دارند.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه ۲۴ آذر گزارش داد که پانزده آژانس مددرسانی بریتانیایی، برای کمک به کاهش بحران در افغانستان و نجات زندگی انسان‌هایی که در معرض گرسنگی و قحطی قرار دارند، در تلاش برای بسیج کمک‌های انسان‌دوستانه‌اند. خشک‌سالی مداوم، همه‌گیری کرونا، جنگ بی‌وقفه، و در ادامه، فروپاشی دولت، به از بین رفتن منبع درآمد میلیون‌ها نفر در افغانستان منجر شده است و آن کشور اکنون در یکی از بدترین بحران‌های انسانی جهان قرار دارد.

فیونا مک‌شیهی، مدیر عملیات‌های انسان‌دوستانه در سازمان Save the Children (کودکان را نجات دهید) در بریتانیا، به گاردین گفته است: «فرصت بسیار کمی برای حمایت از مردم افغانستان داریم. در حال حاضر، وضعیت بسیار بد است. زمستان خیلی سریع نزدیک می‌شود. من شاهد شرایط اضطراری در سراسر جهان بوده‌ام و صادقانه می‌توانم بگویم که این بدترین وضعیتی است که دیده‌ام.»

این درخواست برای جمع‌آوری کمک در حالی صورت می‌گیرد که کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، روز چهارشنبه با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد که در سال آینده ۹۷ درصد  مردم افغانستان در زیر خط فقر خواهند بود. براساس گزارش جدید کمیته بین‌المللی نجات، افغانستان در صدر فهرست کشورهایی است که در بدترین بحران بشری قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدی آکن، مدیر کشوری کمیتهٔ مزبور در افغانستان گفته است که فقر و گرسنگی گسترده باعث شده است دختران خردسال به ازدواج وادار شوند، چون خانواده‌ها ترجیح می‌دهند یکی را بفروشند تا بقیه را تغذیه کنند. او افزوده است: «زمانی که در سال ۲۰۱۷ وارد افغانستان شدم، تعداد افرادی که در فقر زندگی می‌کردند در حدود ۵۰ درصد بود. اکنون این رقم ۹۷ درصد است.»

سازمان‌های خیریه بریتانیا در حالی تلاش برای جمع‌آوری کمک به مردم افغانستان را آغاز کرده است، به‌ویژه به هشت میلیون انسانی که نیاز فوری به غذا و مواد بهداشتی دارند، که نگرانی‌ها از بدتر شدن اوضاع در پی فرارسیدن زمستان افزایش یافته است. در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان در پانزدهم اوت، همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی کمک‌های خود را به افغانستان متوقف کردند. در چهار ماه گذشته، برخی از این سازمان‌ها با حمایت سازمان ملل متحد و در چارچوب برنامه‌های انسان‌دوستانه، فعالیت‌هایشان را محتاطانه از سر گرفته‌اند، اما به دلیل گسترش بحران فقر و گرسنگی، کمک‌هایی که همه‌روزه به سراسر افغانستان فرستاده می‌شود، هنوز ناکافی دانسته می‌شود.

سازمان ملل متحد روزانه پول نقد و مواد غذایی و مواد بهداشتی در میان هزاران نیازمند توزیع می‌کند، از جمله در میان آوارگان داخلی که سرپناه مناسب ندارند، اما به دلیل فروپاشی نظام اقتصادی و از بین رفتن منبع درآمد میلیون‌ها نفر، هر روز به تعداد نیازمندان در سراسر افغانستان افزوده می‌شود.

با این حال، تلاش سازمان‌های خیریه برای جمع‌آوری کمک و راه‌اندازی کارزارهایی که بتوانند سازمان‌های بیشتری را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ترغیب کنند، می‌تواند زندگی افراد زیادی را نجات دهد که در زمستان پیش رو در معرض گرسنگی و سرما هستند.

بیشتر از جهان