طالبان و اجساد بی‌هویت در سردخانه‌ها

«طالبان بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی دولت پیشین را در چهار استان افغانستان کشته‌اند»

طالبان در قندهار به تعقیب، تهدید، بازداشت و اعدام اعضای نیروهای پیشین امنیتی اقدام کرده ‌است - WAKIL KOHSAR / AFP

یک مسئول محلی طالبان در قندهار از وجود ۶۰ جسد بی‌هویت در سردخانه بیمارستان میرویس خبر داد‌ و گفت، تاکنون ۱۷ جسد به خاک سپرده‌ شده‌اند.

شمس صمیمی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندهار، به رادیو آزادی گفت‌، از میان ۶۰ جسد ناشناسی که در بیمارستان میرویس نگهداری می‌شوند، ۱۷ جسد را روز دوشنبه، ۲۲ آذر، در یک گورستان‌ در قندهار به خاک سپرده‌‌اند. صمیمی ادعا کرد، ممکن است این افراد در تصادف یا جنگ کشته ‌شده باشند. او مدعی شد که در چهار ماه گذشته تلاش کرده‌اند، بستگان افراد فوت‌شده را پیدا کنند، اما موفق به این کار نشده‌اند. قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان که دو ماه پیش در روستای بهارک، استان بدخشان سخنرانی می‌کرد نیز از وجود یک کانتینر پر از اجساد نظامیان حکومت پیشین افغانستان در بیمارستان نظامی سردار محمد داوود خان در کابل خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن زمان، امرالله صالح، معاون اول دولت پیشین افغانستان در واکنش به این سخنان رئیس ستاد ارتش طالبان گفت، طالبان این افراد را تیرباران کرده و سپس داخل کانتینر انداخته است.  صالح این کار طالبان را انتقام‌جویی از نظامیان پیشین خواند و افزود: «این‌ها سربازان زخمی بودند که طالبان دسته‌ جمعی به قتل رساند و باید این جنایت طالبان بررسی شود.»

خبر وجود اجساد بی‌هویت در بیمارستانی در قندهار در حالی منتشر شده است که فرماندهان و اعضای طالبان پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و اعلام عفو عمومی‌، دست به کشتار نظامیان پیشین افغانستان زده‌اند.

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر، ۳۰ نوامبر در گزارشی اعلام کرد که طالبان بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی دولت پیشین را در چهار استان افغانستان کشته‌ است. یکی از استان‌هایی که شاهد بیشترین انتقام‌جویی طالبان بوده، قندهار است. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، طالبان در قندهار به تعقیب، تهدید، بازداشت و اعدام اعضای نیروهای پیشین امنیتی اقدام کرده ‌است. بعد از انتشار این گزارش، ۲۰ کشور غربی و آمریکا، اقدامات انتقام‌جویانه طالبان را محکوم کردند و خواستار توقف این اقدامات شدند.