جزئیات ماجرای سقوط پهپاد اسرائیلی در مرز لبنان

افزایش حمله به مواضع گروه های مسلح وابسته به ایران در منطقه

عکس از: AFP (اندیپندنت عربی)

سازمان حزب الله لبنان اعلام کرد که نیرو های وابسته این گروه موفق به سرنگون کردن یک پهپاد اسرائیلی شده اند، در همین حال مقامات اسرائیلی بدون اشاره به سقوط پهپاد، اظهار داشتند که منطقه جولان اشغال شده هدف حمله موشکی قرار گرفته است. اسرائیل با متهم کردن گروه های مسلح شیعه به این حمله گفته است که اسرائیل پاسخ شدیدی به رژیم بشار اسد خواهد داد.

یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود به اندیپندنت عربی گفت که پهپاد سرنگون شده؛ از نوع پهپاد های کوچک است که به صورت معمول توسط نیرو های پیاده نظام اسرائیل برای عکسبرداری و جمع آوری اطلاعات استفاده می شود. این پهپاد که قادر به حمل یک دوربین عکاسی است و به صورت معمول در بازار ها به فروش می رسید، اغلب برای عکسبرداری از محافل اجتماعی و فرهنگی به کار می رود.

طبق اطلاعاتی که به دست رسیده است، پیش از آن که پهپاد یاد شده پرتاب شود؛ دستگاه های رد یاب سیگنال های را دریافت کرده بود که نشان می داد نیروهای حزب الله در تلاش برای تعقیب و ردیابی این پهپاد هستند، اما به رغم آگاهی از این امر، پهپاد به سوی مرز لبنان پرتاب شد. احتمال می رود اسرائیل توانایی نیرو های حزب الله را دست کم گرفته و یا این که به صورت عمد دست به این اقدام زده است.

منابع نظامی اسرائیل می گویند حمله موشکی حزب الله به جولان بی پاسخ نخواهند ماند و ارتش اسرائیل منطقه ای که پرتاب موشک از آن صورت گرفته است را هدف حمله قرار خواهد داد. افزون بر آن، ممکن است در واکنش به حمله ای اخیر حزب الله، اسرائیل پایگاه های ایران را در سوریه و در مناطق مرزی با عراق مورد حمله قرار دهد.

در همین حال، منابع نظامی یاد شده، گفتند که اسرائیل هیچ نقشی در حمله به پایگاه ها ایران در خاک عراق و در امتداد مرز بو کمال نداشته بلکه این حمله از سوی نیرو های ائتلاف بین المللی صورت گرفته است. اما هدف اسرائیل از حمله به مواضع نیرو های بسیج مردمی در استان انبار؛ هشداری برای ایران بوده است تا بداند که اسرائیل اوضاع منطقه را تحت نظارت دارد و از تحرکات ایران بی اطلاع نیست.

البته تردیدی نیست که با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات اسرائیل، حملات هوایی اسرائیل بر پایگاه های ایران در کشور های عراق، سوریه و لبنان شدت بیشتری خواهد یافت و اسرائیل پرتاب پهپاد ها را به منظور نظارت بر تحرکات ایران و گروه های مسلح وابسته به سپاه پاسداران در منطقه، ادامه خواهد داد.

© IndependentArabia