«واکسن یادآوری مصونیت قابل توجهی در برابر اومیکرون ایجاد می‌کند»

پژوهش جدید در اسرائیل از تاثیر مثبت دوز تقویتی واکسن فایزر خبر می‌دهد

«خبر خوش این که دوز تقویت‌کننده، مصونیت را ۱۰۰ برابر افزایش می‌دهد» - AHMAD GHARABLI / AFP

یک پژوهش جدید در اسرائیل تایید کرده است که سومین دوز تقویت‌کننده واکسن فایزر در مقابل سویه اومیکرون کووید «مصونیت قابل‌توجهی» ایجاد می‌کند.

پژوهشگران مرکز پزشکی «شِبا» و نیز وزارت بهداشت اسرائيل در یافته‌هایی مشابه گزارش خود فایزر، به این نتیجه‌ رسیده‌اند که سومین دوز تقویت‌کننده واکسن بدن را قادر می‌کند در مقابل سویه جهش‌یافته اومیکرون ویروس کرونا مقاومت کند.

در این پژوهش، پزشکان نمونه خون۲۰ نفر را که پنج تا شش ماه پیش‌ دو دوز استاندارد واکسن را تزریق کرده بودند، با نمونه خون ۲۰ نفر دیگر که ماه گذشته تقویت‌کننده را زده بودند، مقایسه کردند.

هنگامی که سویه اومیکرون ویروس به نمونه افرادی که تنها دو دوز واکسن زده بودند، وارد شد، سیستم ایمنی آن‌ها برای حمله به ویروس توانایی قابل توجهی نداشت.

با این حال وقتی نمونه‌های تقویت شده با سویه اومیکرون آزمایش شدند، در پاسخ ایمنی آن‌ها جهش بزرگی وجود داشت.

گیلی رگیو-یوخی، مدیر بخش بیماری‌های واگیردار مرکز پزشکی شبا، به خبرنگاران گفت: «افرادی که پنج یا شش ماه پیش دوز دوم [واکسن] را زده‌اند توانایی خنثی کردن اومیکرون را ندارند. آن‌ها [تنها] در مقابل سویه دلتا تا حدی مصون‌اند.»

«خبر خوش اینکه دوز تقویت‌کننده [مصونیت را] ۱۰۰ برابر افزایش می‌دهد. مصونیت دوز تقویت‌کننده چشمگیر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، او اضافه کرد که دوز تقویت‌کننده در مقابل سویه دلتا چهاربرابر بیشتر از اومیکرون موثر است. آزمایش‌های فایزر در اوایل ماه جاری نیز نتایجی مشابه نشان داد و بر نیاز به تزریق تقویت‌کننده سوم برای حفظ مصونیت بدن تاکید کرد.

با این حال، بخش دیگری از پاسخ ایمنی بدن -سلول‌های «تی» که با واکسن تولید می‌شوند و به مبارزه با ویروس کووید کمک می‌کنند- مانند پادتن‌ها از بین نمی‌روند و با وجود جهش‌های فراوان همچنان قادرند اومیکرون را خنثی کنند.

فایزر می‌گوید این نشان می‌دهد که «افراد واکسینه شده» بعد از تنها دو دوز «احتمالا همچنان در مقابل نوع حاد بیماری مصونیت دارند». 

در نتیجه شواهد فزاینده برای نیاز به دوز سوم، دولت بریتانیا اعلام کرده که هدفش ارائه یک دوز تقویت‌کننده به تمام بزرگسالان این کشور تا پایان سال جاری است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر، روز یکشنبه در یک نطق تلویزیونی هشدار داد که بریتانیا «در مبارزه با سویه جدید اومیکرون با یک موقعیت اضطراری روبه‌رو است.»

جانسون ضمن اشاره به اینکه او یک «ماموریت ملی» برای واکسیناسیون همگانی آغاز می‌کند، گفت: «هیچکس نباید تردید داشته باشد؛ موج عظیمی از اومیکرون در راه است.»     

تاکنون ۲۳ میلیون نفر در بریتانیا یعنی ۴۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این کشور سومین دوز واکسن را تزریق کرده‌اند.

© The Independent