پرواز در زمستان: آرزوهای آزمون، درآمدهای زنیت

لیون، مقصد جدید سردار برای تجربه‌های تازه در جمع تیم‌های برتر اروپایی خواهد بود

سردار آزمون در سال‌هایی که در لیگ روسیه درخشید، از سوی رسانه‌های فارسی و برخی از هواداران فوتبال در ایران مورد انتقاد بود که چرا به لیگ بزرگ‌تری نمی‌رود - عکس از تارنمای باشگاه زنیت

سردار آزمون طی سال‌های اخیر در خبرها و شایعه‌ها دست‌کم به ده تیم در کالچو، بوندس‌لیگا، و لالیگا منتقل شده است، اما سرانجام پس از هر بار اوج گرفتن شایعات درباره انتقالش، باز هم به بازی در روسیه -روبین‌کازان، روستوف و زنیت- ادامه داده است. این‌بار اما خبر انتقال او به لیون چیزی بیش از شایعه است و این شاید آغاز راهی تازه برای مهاجم ایرانی باشد.

مذاکرات باشگاه‌های زنیت و لیون، شاید سردار آزمون را در نقل و انتقالات زمستانی اروپا به فرانسه بفرستد. نشریه اکیپ فرانسه تایید کرده است که قرارداد آزمون با لیون به مدت ۴.۵ سال و تا سال ۲۰۲۶ خواهد بود، اما هنوز باشگاه زنیت درباره رقم دریافتی خود با لیون به توافق نرسیده است. زنیت پیش‌تر برای انتقال آزمون رقم ۲۰ میلیون یورو درخواست کرده بود، اما آزمون در تابستان آینده بازیکن آزاد می‌شود و زنیت ترجیح می‌دهد در زمستان از انتقال آزمون بهره‌مند شود.

باشگاه زنیت برای استخدام سردار آزمون مبلغ ۱۵ میلیون یورو به باشگاه روبین‌کازان پرداخت کرده است و در صورت قهرمانی، باید یک میلیون یوروی دیگر به حساب روبین‌کازان واریز کند. این هزینه‌ها باید برای زنیت در انتقال آزمون به لیون جبران شود و پیش‌بینی می‌شود که زنیت ۱۵ تا ۲۰ میلیون یورو از لیون طلب کند. قرارداد آزمون با لیون برای ۴.۵ فصل، ۱۳.۵ میلیون یورو پیش‌بینی شده است. اما صحت همه این اعداد و ارقام فرضی بعد از مذاکرات نهایی دو باشگاه مشخص می‌شود.

سردار آزمون برای باشگاه زنیت درآمد بزرگی می‌سازد، اما انتقال او به هر تیم، درآمدی برای باشگاه یا باشگاه‌های مبدا او در ایران ندارد. یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی برای باشگاه‌های حرفه‌ای، همین است که از کشف و پرورش پدیده‌ها تا سال‌ها بهره ببرند، اما سردار آزمون در ۱۷ سالگی به عنوان بازیکن آزاد به لیگ روسیه رفت و باشگاه سپاهان از انتقال او سهم نداشت، چون قرارداد حرفه‌ای با آزمون امضا نکرده بود. این سهل‌انگاری شیوه‌ای مرسوم در باشگاه‌های ایرانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رقم انتقال آزمون به لیون شاید در کنار انتقال علیرضا جهانبخش از آزد آلکمار به برایتون در سال ۲۰۱۸، گران‌ترین نقل‌و‌انتقال یک بازیکن ایرانی در اروپا باشد. علیرضا جهانبخش هم در ایران بازیکن داماش گیلان بود، اما فقط در فصل اول حضورش در ان‌ئی‌سی هلند درآمدی برای باشگاه مبدا (داماش) ایجاد شد و در نقل و انتقالات بعدی جهانبخش، باشگاه داماش منحل شده بود و از حق رشد پدیده‌اش بی‌بهره ماند. انحلال باشگاه داماش به دلایل مالی بود، در حالی که درآمد از نقل‌و‌انتقالات جهانبخش در اروپا می‌توانست به حیات آن باشگاه کمک کند.

باشگاه‌های ایرانی بدون شناخت از مناسبات بین‌المللی و راه‌های درآمدزایی، متکی به بودجه‌های عمومی در ایران هستند. مدیران باشگاه‌ها ترجیح می‌دهند با بودجه‌های بادآورده مدیریت کنند، اما برای رسیدن به حقوق حرفه‌ای باشگاه وقت نگذارند.

باشگاه لیون جز سردار آزمون، دنبال گزینه‌های دیگر برای خط حمله است. آنتونی مارسیال، مهاجم ۲۶ ساله منچستر یونایتد، خسته از نیمکت‌نشینی در ترافیک خط حمله، تصمیم به جدایی دارد و شاید مقصد او فرانسه باشد. روشن نیست لیون آزمون و مارسیال را با هم می‌خواهد، یا یکی از دو گزینه را انتخاب می‌کند. آنتونی مارسیال در تیم‌های پایه لیون سابقه بازی دارد و این امر به روابط او با باشگاه لیون کمک می‌کند. لیون ۳ بازیکن آفریقایی خود را به دلیل شرکت در جام ملت‌های آفریقا پس از فرصت نقل و انتقالات زمستانی از دست می‌دهد و خرید آزمون و مارسیال و شاید گزینه‌های دیگر، با هدف پیدا کردن جانشین برای بازیکنانش است.

سرگی سماک، سرمربی زنیت، هنوز درباره انتقال آزمون به لیون تردید ایجاد می‌کند: «هنوز نمی‌گویم که سردار آزمون زنیت را ترک می‌کند. شاید بماند و شاید هم برود. به هر حال سردار آزمون امروز بازیکن زنیت است.»

سردار آزمون در سال‌هایی که در لیگ روسیه درخشید، از سوی رسانه‌های فارسی و برخی از هواداران فوتبال در ایران مورد انتقاد بود که چرا به لیگ بزرگ‌تری نمی‌رود و بازی در باشگاه‌های بزرگ‌تری را تجربه نمی‌کند. این تصور ایجاد شده بود که آزمون شاید ترجیح می‌دهد در موقعیت آسان‌تری در لیگ روسیه به فوتبال حرفه‌ای خود ادامه دهد. اما این نکته را نباید نادیده گرفت که ۳ باشگاه‌ لیگ روسیه که آزمون بازی در آن‌ها را تجربه کرد، از فروش بازیکن خود درآمد بزرگی می‌خواستند و این امر، انتقال آزمون به لیگ‌های دیگر را سخت می‌کرد. آزمون شاید در ۲۷ سالگی دیگر باید تصمیم بگیرد که هدف‌ ورزشی‌اش بازی در لیگ‌های بزرگ‌تر است، یا در فوتبال روسیه ادامه می‌دهد. قرارداد او در پایان فصل با زنیت تمام می‌شود و زنیت احتمالا فقط در صورتی از فروش آزمون صرف‌نظر می‌کند که او حاضر به تمدید قرارداد باشد.

بیشتر از فوتبال