روسیه: احتمال دستیابی به توافق در مذاکرات وین بیشتر شده است

«همراهی روسیه و چین با موضع ایران روشن و شفاف است و اختلاف با طرف غربی است»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه - JOE KLAMAR / AFP

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، با تاکید بر انتظار پیشرفت در مذاکرات وین، می‌گوید احتمال دستیابی به توافق برای احیای برجام افزایش یافته است.

این مقام ارشد دولت روسیه، روز دوشنبه، ۲۲ آذرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت: «فکر می‌کنم اکنون احتمال دستیابی به توافق نسبت‌به آن‌چه قبل از پیگیری دوباره مذاکرات بود، افزایش یافته است. دلایلی برای انتظار پیشرفت (در مذاکرات) وجود دارد. هرچند این پیشرفت سریع نیست، به‌وضوح وجود دارد.» 

این سخنان مقام روس در حالی مطرح می‌شود که وزرای خارجه کشورهای گروه هفت (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، آلمان، و کانادا) روز یکشنبه در بیانیه خود به ایران هشدار دادند که زمان برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای رو به‌پایان است، و در بیانیه پایانی نشست خود در شهر لیورپول بریتانیا نیز از ایران خواستند تا «به نقض تعهدات هسته‌ای خود پایان دهد و از فرصت فعلی برای رسیدن به توافق استفاده کند». 

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا و میزبان نشست گروه هفت، نیز دور جدید مذاکرات وین را «آخرین فرصت جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک «توافق جدی» دانست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکراتی که از هشتم آذر ماه در وین آغاز شد، هفتمین دور مذاکرات احیای برجام، و نخستین دور آن با حضور هیئت مذاکره‌کننده دولت ابراهیم رئیسی است. در شش دور پیشین این مذاکرات در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی که از اوایل سال جاری تا آخر خرداد ماه برگزار شد، طرف‌های مذاکره در مورد دو موضوع اصلی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، یعنی «لغو تحریم‌های آمریکا» و «اقدام‌های هسته‌ای ایران برای بازگشت به برجام» به توافق‌هایی رسیده بودند. اما پس از حدود پنج ماه وقفه در مذاکرات، هیئت ایرانی پیش‌نویس‌های جدیدی درمورد لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های مذاکره ارائه کرد که باعث تنش و کندی در روند مذاکرات و حتی یک هفته توقف در میانه این دور از مذاکرات شد. 

غربی‌ها می‌گویند هیئت ایرانی در آن پیشنهادها تمام امتیازاتی را که در دور قبلی گفت‌و‌گوها داده شده بود، پس گرفته است و خواسته‌های جدیدی مطرح کرده است که «غیرقابل قبول»، و گونه‌ای «زیاده‌روی» است. انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پیشنهادهای جدید ایران را حاکی از جدیت نداشتن آن کشور در مذاکرات عنوان کرده بود.

در مقابل، سرگئی ریابکف در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی پیشنهادهای جدید هیئت ایرانی به طرف‌های مذاکره را «نشانه جدیت ایران برای احیای برجام» خواند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، نیز روز دوشنبه، ۱۳ دسامبر، در حساب توییتر خود درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین نوشت: «مذاکره‌کنندگان موفق‌شدند بین ایده‌های جدید ایران و نیاز به تداوم گفت‌وگوها هماهنگی ایجاد کنند. کار براساس پیش‌نویس‌های قبلی ادامه خواهد یافت. پیشنهادهای ایران پس از بررسی دقیق یا [با پیش‌نویس‌های قبلی] ادغام، یا رد، یا اصلاح می‌شوند. روند عادی کار.»

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، نیز روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی گفت: «در حال اعمال اصلاحات و دیدگاه‌های ایران بر روی متن پیش‌نویس وین ۶ هستیم و این گفت‌وگوها مثبت و رو به جلو است.»

باقری در گفت‌وگویی دیگر با شبکه تلویزیونی المیادین نیز با اشاره به «روند موفقیت‌آمیز» و «پیشرفت خوب» گفت‌وگوها، افزود: «مذاکرات روزهای اخیر در خصوص مسائل مورد اختلاف بود تا رسیدن به توافق را تسریع بخشیم. همراهی روسیه و چین با موضع ایران روشن و شفاف است و اختلاف با طرف غربی است.»