رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: سوءتفاهم‌ها با عربستان و امارات تا حدودی برطرف شده است

«نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور، فعال هستند»

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران - عکس از اقتصاد آنلاین

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه «دیدار‌هایی با مقامات کشور‌های امارات و عربستان داشته‌ایم» اظهار داشت تا حدودی سوءتفاهم‌ها برطرف شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد باقری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با قطر و کویت دارد، افزود با کشور بحرین هنوز ارتباط چندانی برقرار نشده است که کشور عمان قطعاً در این زمینه هم می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

این سخنان پس از آن مطرح شد که صبح امروز دوشنبه ۲۲ آذر سرتیپ «عبدالعزیز بن عبدالله المنذری» معاون عملیات و برنامه‌ریزی ستاد نیروهای مسلح سلطنت عمان با محمد باقری دیدار کرد.

باقری در این دیدار با تاکید بر اینکه کشور عمان نقش مناسبی در میانجیگری و آرام‌سازی شرایط در هماهنگی با جمهوری اسلامی ایفا کرده، گفت: «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور، فعال هستند و آمادگی دارند که در حوزه ساخت پروژه‌های گوناگون در کشور عمان نیز مسئولیت بپذیرند.»

او در بخشی دیگر از سخنانش به انتقاد از روابط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با اسرائیل پرداخت و گفت: «نکته تعجب برانگیز برقراری ارتباط برخی کشور‌های جنوب خلیج فارس با اسرائیل است ... و برقراری این ارتباط، با اصرار آمریکا و توطئه‌افکنی‌هایی که می‌کنند، قطعاً آینده نابسامانی را برای منطقه در پی خواهد داشت.»

به نظر می‌رسد این سخنان در واکنش به عادی‌سازی روابط کشورهای امارات و بحرین با اسرائیل و سفر نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به امارات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه، ۱۲ دسامبر، وارد ابوظبی شد تا به‌عنوان اولین رهبر اسرائیلی که از امارات متحده عربی دیدن می‌کند، تاریخ‌ساز شود. آقای بنت با شاهزاده محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و مهم‌ترین چهره سیاسی امارات، دیدار و گفتگو کرد. 

او با ابراز خرسندی از پذیرفتن ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل قوا، برای سفر به امارات، اظهار داشت: «ارزش‌های مدارا، صلح و گفت‌وگو بین ما مشترک است و به همین دلیل است که دوستی و اتحاد ما با سرعت بالایی در حال رشد است.»

امارات به همراه بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی‌اند که در سال ۲۰۲۰، با حمایت دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آن کشور، در روند موسوم به «توافق ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کردند. نسبت به سه کشور دیگر، روابط تل‌آویو و ابوظبی پیشرفت بیشتری داشته است. پیش از این، یائیر لاپید، وزیر خارجه، و سایر وزرای اسرائیلی هم به امارات رفته و در طول نمایشگاه جهانی در دبی نیز بسیاری از اسرائیلی‌ها به این شهر سفر کرده‌اند.

موضوعی که نگرانی‌های تهران را افزایش داده است.