از یلدای پیش تا یلدای امسال، میوه ۷۰ درصد گران شد

استانداری تهران اعلام کرد: از کاهش قیمت‌ خبری نیست

قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است - خبرگزاری بازار

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، در آستانه فرارسیدن شب یلدا از افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت انواع میوه نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: «همان‌طور که دیگر هزینه‌ها دو تا سه برابر شده‌اند، هزینه‌های تولید میوه نیز افزایش ‌یافته است.»

بر اساس اعلام دارابی‌نژاد، با افزایش قیمت‌ها، میزان فروش میوه نیز کاهش یافته است و بارهای میوه در انبارها می‌مانند. او به خبرگزاری رکنا گفت: «شب گذشته، ورودی بار ما ۲۲ هزار تن بود که از این میزان تقریبا سه هزار تن در انبارها مانده است؛ یعنی ۱۹ هزار تن به کل غرفه‌ها، مغازه‌ها در کلیه مناطق ارسال شده است.»

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در ادامه با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است، افزود: «آثار شرایط بد اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم در همه زمینه‌ها و نه‌ فقط خرید میوه، دیده می‌شود.»

به دلیل افزایش قیمت‌ها، شهروندان قدرت خرید میوه را ندارند در حالی که بنا بر اعلام اتحادیه بارفروشان، در عرضه انواع میوه هیچ‌ کمبودی وجود ندارد و کشاورزان بارهای میوه از جمله انار و هندوانه را که همیشه با استقبال مردم مواجه بوده، دپو کرده‌اند؛ آن‌گونه که دارابی‌نژاد گفته، مردم به دلیل مشکلات اقتصادی تنها یک تا دو کیلو میوه خریداری می‌کنند و سبد خرید میوه بسیار کوچک شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در ادامه سبد خرید سیب‌درختی را مثال زد و گفت: «ما سال گذشته سبد میوه را پنج هزار تومان و امسال ۱۳ هزار تومان خریداری کرده‌ایم؛ یعنی قیمت این سبد ۱۳۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش‌ یافته است.»

در حال حاضر قیمت هندوانه کیلویی هشت هزار تومان است و نرخ هر کیلو انار در بازار هم به ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است.

فریدون عطایی، سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، روز دوشنبه، ۲۲ آذر، در گفت‌وگو با ایسنا از «عرضه‌ حداکثری» میوه برای شب یلدا در بازار خبر داد ولی گفت که از کاهش قیمت‌ها خبری نیست. به گفته او، استانداری تهران «هماهنگی‌های لازم و دستورات حاکمیتی موردنیاز» را صادر کرده است تا قیمت میوه برای شب یلدا افزایش نیابد. عطایی اذعان کرد که این نرخ‌های مصوب تنها در میدان‌های میوه و تره‌بار اجرا می‌شوند و امکان افزایش قیمت‌ در خرده‌فروشی‌ها وجود دارد. با این حال طبق وعده او، قرار است با هرگونه گران‌فروشی برخورد شود.

پیش‌تر مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، نیز از کاهش محصولات خشکبار و آجیل به دلیل خشکسالی خبر داده و گفته بود: «مثلا قیمت تخمه سال ۱۳۹۹ کیلویی ۲۵ هزار تومان بود اما در حال حاضر در عمده‌فروشی‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و در ‌خرده‌فروشی‌ها حدود ۱۲۵ هزار تومان است.»

در حال حاضر هر کیلو آجیل ساده در فروشگاه‌های ایران حداقل ۱۳۷ هزار تومان نرخ‌گذاری شده و قیمت هر کیلو آجیل پذیرایی نیز حدود ۳۰۰ هزار تومان است. در حالی‌ که خبرهای پیشین از حذف آجیل از سفره شب یلدای مردم حکایت داشت، قیمت‌ نجومی میوه‌ نیز نشان می‌دهد که حالا این قلم هم در حال حذف شدن از بساط شب یلدای ایرانیان است.

بیشتر از اقتصاد