هشدار در مورد مصرف سیگار الکترونیکی

سومین شخص نیز در اثر بیماری درگذشت

EVA HAMBACH / AFP

مركز كنترل بيماری توصيه كرده است تا زماني كه اطلاعات بیشتری درمورد بيماری‌های ریوی مرتبط با این سیگارها ،که در سرتاسر كشور مردم را مبتلا کرده است منتشر نشده، از مصرف آن‌ها خودداری کنند.

حداقل سه نفر در اثر بیماری‌های مرتبط با سیگار الکترونیکی جان خود را از دست داده‌اند و مرکز کنترل بیماری‌ها در حال حاضر مشغول تحقیق در مورد آن‌هاست. در هفته‌های اخیر ۴۵۰ مورد تایید شده یا مشکوک در ۳۳ ایالت به این مرکز گزارش شده است. ۲۱۵ مورد از آن‌ها به بیماری‌های ریوی مربوط می‌شوند.

مرکز کنترل بیماری‌ها در بیانیه‌ای کە روز جمعه منتشر کرد، نوشت: در حالی که تحقیقات ادامه دارد، مردم باید تلاش کنند از مصرف سیگارهای الکترونیکی پرهیز کنند. افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند باید به طور پیوسته بدن خود را برای مشاهده علائم احتمالی چک کنند.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: ما معتقدیم كه قرار گرفتن در معرض نوعی ماده شیمیایی باعث این بیماری‌ها شده است ... اما تحقیقات بیشتری لازم است.

محققان نتوانسته‌اند بیماری‌ها و مرگ و میرها را به مواد خاصی ربط دهند، اما تصور می‌کنند که روغن‌های استفاده شده در سیگارهای الکترونیکی نقشی اساسی در این زمینه دارند.

روز جمعه یعنی همان روز که این بیانیه منتشر شد، مقامات بهداشت ایندیانا نخستین مورد مرگ در اثر بیماری تنفسی ناشی از سیگار الکترونیکی را تأیید کردند.

دکتر کریس باکس، عضو کمیسیون بهداشت ایندیانا، در بیانیه‌ای این مرگ را «مصیبتی جانکاه» نامید و گفت، شمار فزاینده صدمات ناشی از سیگارهای الکترونیکی هشداری است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

دو مورد قبلی مرگ در اثر مصرف سیگارهای الکترونیکی در ایالت‌های ایلینویز و اورگان اتفاق افتاد.

اوایل هفته جاری، سناتور دیک داربین، نماینده دموکرات ایلینویز، خواستار تعیین مقررات بیشتر برای سیگارهای الکترونیکی شد.


بیماری‌های ریوی اسرارآمیز با روغن موجود در سیگارهای الکترونیکی که از شاهدانه/حشیش گرفته می‌شود مرتبط است.

آقای داربین در نامه‌ای به ند شارپلس، عضو موقت كمیسیون، اظهار داشت: اطلاعیه‌های مطبوعاتی و مکاتبات اداری ناکافی تأثیری نداشته است. انفعال سازمان غذا و دارو نگران کننده است و به حد خطرناکی رسیده است.

در ماه اوت، پولیتیکو گزارش داد که دانشمندان و متخصصان بهداشت عمومی مصرانه از مرکز کنترل بیماری و سازمان غذا و دارو می‌‌خواهند که مستقیماً به مردم درباره مصرف سیگارهای الکترونیکی هشدار دهند، و یا برخی محصولات را از بازار جمع‌آوری کنند. برخی از اعضای ارشد کنگره نیز خواستار تصویب مقررات جدیدی علیه سیگارهای الکترونیکی شده‌اند، که مصرف آنها به ویژه در بین جوانان و نوجوانان بسیار رایج است.

طبق این گزارش، سازمان غذا و دارو در سال ۲۰۱۷ مهلت بازرسی سیگارهای الکترونیکی را تا سال ۲۰۲۲ تمدید کرد. اکنون این مهلت به سال ۲۰۲۱ تغییر یافته است. در حال حاضر هیچ یک از برندهای سیگار الکترونیکی موجود در بازار ایالات متحده مورد بازرسی قرار نگرفته است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از