اولیانوف: هیئت ایرانی تا کنون فقط وقت‌کشی کرده است

نماینده روسیه در مذاکرات وین: چیزی به ما گفته نشده که پیام‌آور امید دیگر یا امید بهتری باشد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام - JOE KLAMAR / AFP

نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، می‌گوید هیئت ایرانی تا کنون تنها «وقت‌کشی» کرده‌ است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، روز یکشنبه، ۱۲ دسامبر برابر با ۲۱ آذر، در گفت‌وگو با «ایران اینترنشنال» گفت که مذاکره‌کنندگان ایرانی «در آغاز دچار اشتباهاتی شدند، هیچ گفته جدیدی نداشتند، و فقط صحبت‌هایی می‌شد که خیلی عادی بود.»

نماینده روسیه از باقی ماندن اختلافات در این مذاکرات خبر داد و افزود: «چیزی به ما گفته نشده که پیام‌آور امید دیگر یا امید بهتری باشد، ولی من مثبت‌اندیش هستم.»

اولیانوف همچنین از این که مذاکره‌کنندگان ایرانی با پیش‌نویسی که هیئت قبلی در تیرماه تائید کرده بود، مخالفند و پیشنهادهای کاملا متفاوتی ارائه کرده‌اند، ابراز تاسف کرد.

او مذاکرات وین را مهم خواند و بر اراده مشترک روسیه و آمریکا برای احیای برجام تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه گفت که دور جاری مذاکرات «در واقع آخرین فرصت ایران» برای احیای برجام است. او افزود که بریتانیا اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه جدید آلمان، نیز روز شنبه گفت که مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران به بن‌بست رسیده است و نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد. خانم بربوک که از حزب سبز است و تازه چند روز پیش به این سمت منصوب شده، است گفت: «زمان دارد از دست می‌رود.»

وزیر خارجه آلمان که در حاشیه نشست گروه هفت در لیورپول در بریتانیا با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «در روزهای گذشته، هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و علت این امر پیشنهادهای دولت ایران است که باعث شده مذاکرات شش ماه به عقب برگردد.»

مذاکراتی که از حدود دو هفته پیش در وین آغاز شد، اولین دور مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی، پس از وقفه‌ای شش ماهه است. هیئت ایرانی به ریاست علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه، پیشنهادهایی به این مذاکرات آورده که باعث ناخشنودی غربی‌ها شده است. آن‌ها می‌گویند ایرانی‌ها در این پیشنهادها تمام امتیازهایی را که در دور قبلی گفت‌و‌گوها داده شده بود، پس گرفتند و خواسته‌های جدیدی مطرح کردند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که کشورش در مذاکرات حضور غیرمستقیم دارد، گفت آخرین پیشنهادهای ایران حاکی از جدیت نداشتن این کشور است.

خواسته سه کشور اروپایی درگیر در مذاکرات (بریتانیا، فرانسه، و آلمان) این است که گفت‌و‌گوها بر اساس همان متن‌هایی دنبال شود که شش ماه پیش مطرح بود؛ یعنی ادامه مذاکرات از همان جایی که در دولت روحانی متوقف شد.