سخنگوی دولت رئیسی: کانادا دیگر نمی‌تواند «بهشت اختلاس‌گران» باشد

بهادری، استرداد مامور ساواک از کانادا به ایران را «ناکافی» و و«نمایشی» خواند

علی بهادری ‌جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران- خبرگزاری مهر

علی بهادری ‌جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به بازگرداندن یک مأمور ۸۵ ساله‌ ساواک به ایران، این اقدام کانادا را کاری نمایشی، اما هشدارآمیز «برای اختلاس‌گران» دانست.

سخنگوی دولت ایران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اقدامات نمایشی دولت کانادا در سالروز جهانی حقوق بشر پاسخگو نیست، مردم ایران منتظر استرداد مجرمین مالی ایرانی ساکن در کانادا و بازگشت اموال عمومی به تاراج رفته هستند. هرچند، انتهای نمایشنامه بهشت اختلاس‌گران جز این نیست.»

روز شنبه، ۱۱ دسامبر برابر با ۲۰ آذر، اعلام شد که کانادا یک مرد ۸۵ ساله ایرانی را که متهم به همکاری با ساواک است، به ایران مسترد کرده است. بر اساس گزارش‌ها، روند استرداد میرزاعلی واعظ‌زاده به ایران در روز پنجشنبه آغاز شد و مقامات اداره مهاجرت حتی به او اجازه خداحافظی با خانواده‌اش را هم ندادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میرزاعلی واعظ‌زاده از سال ۱۹۹۷ بدون مجوز اقامت قانونی در کانادا زندگی می‌کرد. درخواست اقامت دائم برای همسرش در سال ۲۰۰۳ پذیرفته شد، اما مقامات مهاجرت کانادا به دلیل همکاری‌ واعظ‌زاده با ساواک در سال‌های پیش از انقلاب ۵۷، درخواست او را نپذیرفتند. خانواده و وکیل او می‌گویند نقش کوتاه‌مدت و محدودی در ساواک داشته است و با این حال، نگران اعدام احتمالی او هستند.

استرداد واعظ‌زاده به ایران اعتراض‌های زیادی را برانگیخته است. مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی مقیم آمریکا، در توییتی نوشت: «کانادا این مرد ۸۵ ساله را به جرم همکاری با ساواک بعد از ۲۵ سال زندگی در کانادا به ایران دیپورت کرد. چقدر ریاکارانه است این اقدام، وقتی کانادا و آمریکا و بقیه کشورهای اروپایی تبدیل شده به بهشت مقامات فاسد جمهوری اسلامی تروریست که در این کشورها زندگی می‌کنند و از آزادی لذت می‌برند.»