چگونه آمریکا و اسرائیل خود را برای حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران آماده می‌کنند؟

همه چیز درباره رزمایش مشترک هوایی اسرائیل و آمریکا جهت شبیه سازی حمله به تاسیسات اتمی ایران در بهار ۱۴۰۱

جنگنده های اف-۳۵آ نیروی هوایی آمریکا و اسرائیل در حال پرواز کنار یکدیگر در جریان یک رزمایش مشترک در مهر ۱۳۹۹ - U.S. Air Force

حمله به تاسیسات اتمی ایران بیش از پیش برای نیروی دفاعی اسرائیل، از جمله نیروی هوایی آن دشوار شده است تا جایی که انجام چنین حمله‌ای بدون همکاری نظامی و پشتیبانی سیاسی ایالات متحده آمریکا برای این کشور غیر ممکن شده است. 

به دنبال عدم موفقیت مذاکرات مقامات جمهوری اسلامی و کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای در وین،در روز ۱۸ آذر برابر با نهم دسامبر ۲۰۲۱  ژنرال کِنِت مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) از قابلیت‌های نیروهای تحت امرش جهت انجام حملات هوایی به تاسیسات اتمی ایران سخن به میان آورد.  

متعاقبا روز شنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۰ برابر با ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱، وزیر دفاع اسرائیل، بِنی گانتز به ایالات متحده آمریکا سفر کرد تا در رابطه با همکاری احتمالی نیروهای هوایی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل جهت انجام حمله‌ای هوایی به تاسیسات اتمی ایران مذاکره کند. این همکاری با انجام یک رزمایش مشترک توسط نیروهای هوایی دو کشور به منظور شبیه‌سازی حمله به تاسیسات اتمی ایران در ماه مارس یا آوریل سال آینده میلادی همراه خواهد بود.

از سال ۱۳۸۷ تا به امروز نیروی هوایی اسرائیل حمله به تاسیسات اتمی ایران را در جریان رزمایش‌هایی در شرق دریای مدیترانه به تنهایی شبیه‌سازی کرده است. رزمایش‌هایی که از مبداء پایگاه هوایی هاتزریم آغاز و به  پایگاه هوایی هراکلیون در جزیره کِرِت، یونان  منتهی می‌شد؛  پایگاهی که محل استقرار چند سامانه پدافند هوایی ارتفاع پست تور اِم۱ و یک آتشبار سامانه پدافند هوایی برد بلند اس-۳۰۰پی اِم یو-۱ (S-300PMU-1) نیروی هوایی یونان است.

شبیه‌سازی عملیات جنگنده‌های اسرائیلی در جزیره کِرِت با حضور سامانه های پدافند موشکی نیروی هوایی روسیه به خلبانان و افسران کاربر تسلیحات جنگنده‌های اسرائیلی اجازه می‌داد تا دانش و تجربه خود در اجرای عملیات جنگ الکترونیک جهت محافظت از جنگنده‌هایشان در برابر آتشبارهای تور ام۱ نیروی هوافضای سپاه و  اس-۳۰۰پی اِم یو-۲ (S-300PMU-2) نیروی پدافند هوایی ارتش ایران را در صورت حمله به تاسیسات اتمی ایران افزایش دهند.

حال این انتظار وجود دارد که در جریان رزمایش پیش رو، هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا نیز همتایان اسرائیلی را در رزمایشی که در بهار آینده برگزار خواهد شد همراهی کرده و به طور مشترک حمله به تاسیسات اتمی ایران را شبیه سازی کنند.

چرا شرکت نیروی هوایی آمریکا در هرگونه عملیات علیه تاسیسات اتمی ایران حیاتی است؟

نیروی هوایی اسرائیل یکی از قدرتمندترین نیروهای هوایی خاورمیانه است. در سال‌های اخیر این نیرو توانایی انجام حمله هوایی مستقل با استفاده از هواپیماهای جنگنده به تاسیسات اتمی ایران را از دست داده است. افزایش توان نیروی پدافند هوایی ارتش و همچنین نیروی هوافضای سپاه پس از تحویل سامانه های پدافند موشکی برد بلند اس-۳۰۰پی اِم یو-۲ و همچنین سامانه های پدافندی بومی میانبرد سوم خرداد، ۱۵ خرداد و باور ۳۷۳  از یک سو  و به خدمت وارد شدن رادارهای فرا افق نگر رزونانس اِن ئی ساخت روسیه با قابلیت شناسایی هواپیماهای جنگنده رادار گریز چون اف-۳۵آی  را می‌توان از این دلایل برشمرد.

شعاع رزمی  ناکافی جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵آی نیروی هوایی اسرائیل در حالت رادارگریز، ناتوانی آنها در حمل بمب‌های سنگرشکن و موشک‌های کروز دلیله نیز از عوامل محدود کننده نیروی هوایی اسرائیل جهت استفاده آنها به منظور از میان برداشتن خطر سامانه‌های پدافند موشکی ایران پیش از حمله به تاسیسات اتمی است.

نیروی هوایی آمریکا از طریق شرکت دادن هواپیماهای هشدار زودهنگام هوابرد، سوخترسان، بمب افکن‌های سنگین و تیم‌های جست‌وجو و نجات در یک عملیات هوایی مشترک با نیروی هوایی اسرائیل، می‌تواند امکان انهدام شبکه راداری و پدافندی کشور در وهله نخست و سپس تاسیسات اتمی ایران را در وهله دوم فراهم کند.

به همین دلیل، به دنبال توافق روز شنبه مقامات دفاعی آمریکایی و اسرائیلی در جریان سفر بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا این انتظار وجود دارد که در ماه‌های آینده هواگردهای نیروی هوایی آمکریکا در رزمایش‌های مشترکی با همتایان اسرائیلی خود جهت شبیه‌سازی حمله به تاسیسات اتمی ایران شرکت کنند.

- ضرورت پرواز هواپیماهای هشدار زودهنگام هوابرد نیروی هوایی آمریکا در حمله هوایی اسرائیل به ایران:

نیروی هوایی اسرائیل از دو نوع هواپیماهای هشدار زودهنگام و فرماندهی میدان نبرد بهره می‌برد. هواپیماهای نخست از نوع گالف استریم جی۵۵۰  ناچشون اِیتام به تعداد سه فروند هستند که مجهز به رادارهای هشدار زودهنگام با قابلیت رصد و کشف هزار هدف پرنده از فاصله ۴۵۰ کیلومتری محدوده عملیاتند. هواپیماهای دوم از نوع گالف استریم جی-۵ ناچشون شاویت به تعداد سه فروندند که وظیفه‌شان شنود رادیویی و الکترونیکی دشمن از فاصله ۴۰۰ الی ۵۰۰ کیلومتری میدان نبرد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان حملات هوایی اسرائیل به سوریه، همواره یک فروند ایتام و یک فروند شاویت در فاصله ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتری حریم هوایی سوریه  پرواز کرده و ضمن شنود مکالمات رادیویی و تلفنی دشمن به رصد حریم هوایی آنها می‌پردازد تا جنگنده‌های شرکت‌کننده در عملیات را از حضور جنگنده‌های رهگیر نیروی هوایی سوریه مطلع کنند. هواپیمای ایتام علاوه بر رصد هواپیماهای دشمن میتواند به عنوان برج مراقبت پرنده، هواپیماهای شرکت کننده در عملیات را پیش و پس از آن هدایت کرده و مانع از برخورد آنها به یکدیگر بر فراز آسمان شلوغ هدف شود.

به دلایل سیاسی، امکان پرواز این هواپیماها بر فراز عراق و دیگر کشورهای همسایه ایران در جریان هرگونه حمله هوایی اسرائیل به ایران وجود ندارد، به همین دلیل حضور هواپیماهای مشابه نیروی هوایی آمریکا در عملیات حمله به تاسیسات اتمی ایران ضروری می‌شود. هواپیماهایی چون پست فرماندهی و هشدار زودهنگام هوابرد بوئینگ  ئی-۳ سِنتری (Boeing E-3 Sentry) که همواره سه فروند از آنها در پایگاه هوایی الظفره مستقرند. با استفاده از این هواپیماها و رادارهای قدرتمندشان می‌توان ضمن رصد جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش و سپاه ایران، به مدیریت ترافیک پروازی هواپیماهای خودی بپردازند.

- ضرورت حضور تیم‌های جست‌وجو و نجات رزمی نیروی هوایی آمریکا  در حمله هوایی اسرائیل به ایران:

نیروی هوایی اسرائیل دارای یک واحد زبده جست و جو و نجات رزمی (واحد ۶۶۹)  است که از هلیکوپترهای سی اِچ-۵۳آ یاسور ۲۰۲۵ (CH-53A Yasur-2025)و هواپیماهای سوخت‌رسان کِی سی-۱۳۰اِچ آی کارناف (KC-130HI Karnaf) نیروی هوایی این کشور استفاده می‌کنند.

امکان استقرار آنها در عراق که نزدیکترین کشور به تاسیسات اتمی ایران است وجود ندارد. بنابراین در صورت  شرکت آمریکا در هرگونه حمله هوایی به ایران، تیم‌های جست‌وجو  و نجات رزمی آنها مجهز به هواپیما و هلیکوپتر در فرودگاه بین المللی اربیل در شمال عراق می‌توانند جان خلبانان اسرائیلی را که به دلیل احتمالی نقص فنی و یا ساقط شدن جنگنده‌شان در حریم هوایی ایران مجبور به خروج اضطراری شده‌اند، نجات دهند.

- ضرورت حضور هواپیماهای سوخت‌رسان نیروی هوایی آمریکا در حمله هوایی اسرائیل به ایران:

در حال حاضر نیروی هوایی اسرائیل تنها چهار فروند هواپیمای سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷ در اختیار دارد که در پایگاه هوایی نِواتیم مستقرند. نه تنها تعداد این هواپیماها کافی نیست، بلکه به دلایل سیاسی توانایی پرواز و سوخت‌رسانی به هواپیماهای جنگنده اسرائیلی شرکت‌کننده در هرگونه حمله هوایی به ایران بر فراز حریم هوایی عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را نخواهند داشت.

بنابراین، حضور هواپیماهای سوخت‌رسان نیروی هوایی آمریکا از نوع کِی سی-۱۳۵آر مستقر در پایگاه هوایی العدید در قطر و همچنین سوخت‌رسان های سنگین کپی سی-۱۰آ اِکستِندِر (KC-10A Extender) مستقر در پایگاه هوایی الظفره در هرگونه حمله هوایی به ایران می‌تواند امکان سوخت‌رسانی به جنگنده‌های اسرائیلی به خصوص جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵آی ادیر را که شعاع رزمی محدودی دارند، بر فراز عراق به راحتی فراهم کرد.

- ضرورت حضور بمب افکن‌های سنگین نیروی هوایی آمریکا در حمله هوایی اسرائیل به ایران:

در حال حاضر، تنها موشک کروز هوا پرتاب مورد استفاده نیروی هوایی اسرائیل دلیله است که حداکثر ۲۵۰ کیلومتر برد دارد. اگرچه نیروی هوایی اسرائیل توانسته با استفاده از این موشک‌ها حملات هوایی موفقیت‌آمیزی را در سوریه ترتیب دهد، اما استفاده از این موشک‌ها در هرگونه حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران جهت از میان برداشتن سایت‌های پدافندی و راداری ارتش و سپاه با استفاده از آنها به راحتی سوریه نخواهد بود.

نخست آنکه برد این موشک‌ها کوتاه است و جنگنده‌های حاملشان را بیش از حد به حریم هوایی ایران برای شلیک‌شان نزدیک می‌کند. دوم آنکه آنها قابلیت حمل تعداد محدودی از آنها توسط هر یک از جنگنده‌های ضربتی غیر رادارگریز اف-۱۶آی سوفا (F-16I Sufa) وجود دارد. و در نهایت  و از همه مهم‌تر ناتوانی جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ای ادیر (F-35I Adir) نیروی هوایی این کشور در حمل آنها در دهلیز داخلی سلاحشان از دلایل مهم نیاز اسرائیل به حضور بمب افکن‌های سنگین آمریکا با قابلیت تعداد زیادی از موشک‌های کروز در هرگونه حمله هوایی به ایران است.

نیروی هوایی آمریکا هم اکنون چهار فروند بمب افکن سنگین بی-۱بی (B-1B) در جزیره دیگو گارسیا دارد، بمب‌افکن‌هایی متعلق به اسکادران ۳۷ بمب‌افکن این نیرو که در تاریخ ۲۸ مهر ماه سال جاری به این جزیره اعزام شدند تا در صورت حمله سپاه قدس و نیروهای نیابتی‌اش به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه سریعا بتوانند علیه آنها وارد عمل شوند.

هر یک از این بمب‌افکن‌ها می‌توانند ۲۴ موشک کروز اِی جی اِم-۱۵۸بی جاسم ئی آر (AGM-158B JASSM-ER) را با خود حمل کنند. موشک‌هایی با برد ۹۲۵ کیلومتر که قادرند بسیاری از سایت‌های راداری و موشکی نیروی پدافند هوایی ارتش ایران و نیروی هوافضای سپاه پاسداران  را در ماموریت‌های سرکوب پدافند هوایی دشمن (SEAD) و نابودی پدافند هوایی دشمن (DEAD) پیش از رسیدن جنگنده و بمب‌افکن‌های آمریکایی و اسرائیلی حامل بمب‌های سنگرشکن بر فراز تاسیسات اتمی ایران از کار بیندازند.

انتظار می‌رود در جریان رزمایش پیش روی نیروی هوایی اسرائیل جهت شبیه‌سازی حمله به تاسیسات اتمی ایران، علاوه بر جنگنده‌های اسرائیلی، همتایان آمریکایی‌شان به همراه هواپیماهای بمب‌افکن سنگین و هشدار زودهنگام هوابرد نیروی هوایی آمریکا نیز استفاده کند. رزمایشی که آمادگی رزمی شرکت کنندگانش جهت حمله به تاسیسات اتمی در بهار پیش رو را افزایش می‌دهد.

رزمایش پیش روی اسرائیل و ایالات متحده آمریکا  ضمن داشتن اهداف عملیاتی، اهداف عملیات روانی نیز دارد. اهدافی که در راستای اجبار جمهوری اسلامی به سازش با آمریکا و اسرائیل است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه