رقم ۱۸۰ میلیارد تومانی پرونده دختر آقای وزیر!

دادگاه شبنم نعمت‌زاده روز دوشنبه برگزار می‌شود

اعتماد آنلاین

از مدیرعاملی شرکت‌های بزرگ دارویی تا قاچاق دارو  و تحصیل مال از طریق نامشروع شروع شد، بخشی از ویلای او را در لواسان به دلیل ساخت در حریم غیرمجاز تخریب کردند و درنهایت بازداشت و زندانی شد. شبنم نعمت‌زاده اولین دختر آقازاده‌ای نیست که بازداشت می‌شود، پیش از او فائزه هاشمی رفسنجانی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» حکم زندان گرفت. ولی شاید یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فرزندان مقام‌های وزارتی در ایران باشد که پرونده‌اش علنی شده و قرار رسیدگی برایش صادرکرده‌اند. طبق گفته شخصی که رسانه‌های داخل ایران از او به عنوان مقام آگاه نام برده‌اند، شبنم نعمت زاده، دختر محمدرضا نعمت زاده، وزیرسابق صنعت معدن با اتهاماتی درباره انحصار دارو و تحصیل مال از طریق نامشروع ارتباط دارد.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از قوه قضاییه، آورده است: برای او قرار وثیقه صادر شده بود، این قرار به قرار بازداشت موقت تبدیل و روانه زندان شد.
این مقام آگاه انحصار دارو و تحصیل مال از طریق نامشروع را به عنوان جزییات پرونده این فرد عنوان کرده و گفت: این فرد به همراه آقای لشگری پور و شرکتی که توسعه دارویی بوده است در مظان اتهام هستند که محاکمه آن‌ها صورت خواهد گرفت.

به گفته قاضی پرونده، دادگاه شبنم نعمت‌زاده روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه برگزار می‌شود. به گفته اسدالله مسعودی، حکم تخلفات شرکت وابسته به شبنم نعمت‌زاده، «بیش از ۱۸۰میلیارد تومان است».

پیش از این هم سازمان تعزیرات حکومتی از تشکیل پرونده برای خانم نعمت‌زاده به اتهام «قاچاق پنج میلیارد تومان دارو» خبر داده بود.

خانواده مافیا

شروع فعالیت شبنم نعمت‌زاده در بخش دارو از سال ۱۳۸۸ بود و تنها در ۱۰ سال با تاسیس چند شرکت در زمینه واردات و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی، به او لقب «مافیای دارو» دادند.

نام‌های دیگر پرونده اعضای خانواده وزیر سابق؛ دختر دوم و همسر او هستند. اما احمدرضا لشگری‌پور دیگر متهم تخلفات دارویی در این پرونده که از اعضای این خانواده نیست هم حضور دارد. لشگری پور و نعمت‌زاده، عضو هیات مدیره شرکت «توسعه دارویی رسا» بوده‌اند. این شرکت در سال ۱۳۹۲ در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و مکمل‌های غذایی کار خود را شروع کرده است.

دیگر عضو هیات مدیره این شرکت، زینب نعمت‌زاده است که او هم دختر محمدرضا نعمت‌زاده است. علاوه بر این، در جریان پرونده پتروشیمی، نام علی اشرف ریاحی، همسر زینب نعمت‌زاده نیز مطرح است. اتهام او «معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع» اعلام شده است.

همسر نعمت‌زاده و شبنم و زینب نعمت‌زاده در ۱۰ شرکت فعال در حوزه پتروشیمی به عنوان مدیرعامل، رئیس، نایب‌رئیس و عضو هیئت مدیره یا بازرس مشغول به فعالیت بوده‌اند.

محمدرضا نعمت‌زاده نیز کسی است که یکی از مهم‌ترین مهره‌های صنعت پتروشیمی ایران شناخته می‌شود.

کمتر از یک ماه پیش عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از مطالبه نمایندگان مجلس از دستگاه‌ قضایی درباره مافیای دارو ورود قاطعانه و برخورد با متخلفین سخن گفت. اکبر ترکی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم از تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت برای پیگیری تخلفات در حوزه دارو خبر داده بود.

چرا که نخستین اتهامات به نعمت زاده ها در پاییز ۱۳۹۳مطرح شد و برخی از نمایندگان مجلس از دختر نعمت‌زاده به عنوان «مافیای دارو» نام بردند. محمدرضا نعمت‌زاده که در آن دوران وزیر صنعت و معدن بود گفت دختران من «زندگی معمولی» دارند و بدون اینکه از حمایت او برخوردار باشند، «در زمینه تحصیلی خود مشغول فعالیت هستند».

اما بیستم اسفند ۱۳۹۶، «سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت» گزارشی پرسرو صدا منتشر کرد، که شرکت «توسعه دارویی رسا» ۳۵۰ میلیارد تومان به صنعت داروی کشور بدهکار است و بدهی خود را نمی‌دهد. محمدرضا نعمت‌زاده هم با قبول بدهی دخترش و اعلام اینکه بدهی مربوط به شریک شبنم در شرکت پخش دارو بوده است اعلام کرد، آن شخص متواری شده و آنها در حال پرداخت بدهی هستند.

مردادماه ۱۳۹۷ روی دیگر سکه نعمت زاده‌ها بود. انبار داروهای احتکار شده که همه تاریخ مصرف گذشته بودند در کرج کشف شد، انباری منتسب به نعمت زاده‌ها. خبرگزاری‌های داخل ایران ارزش داروها را حدود ۶ میلیارد تومان اعلام کردند. اغلب این داروها جزو داروهای عمومی و مکمل‌ها بودند. دادگاه میزان داروهای تاریخ‌ مصرف‌ گذشته را یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان برآورد کرد و حکم به معدوم کردن تمام داروهای انبار با هزینه شخصی متهم داد. شبنم نعمت‌زاده این اتهام را رد کرد و گفت فهرست داروهایی که تاریخ مصرف‌شان تمام شده بود را به وزارت بهداشت اطلاع داده است.

ياسر رايگانی، سخنگوی سازمان تعزيرات حکومتی، اما اعلام کرد: «تعداد زيادی از اين داروها تاريخ مصرف گذشته بوده اما با این نيت نگهداری شده بود تا دوباره به بازار عرضه شود».

او در این زمینه گفت: «این فرد دو پرونده داشته است. یکی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و دیگری به ارزش پنج میلیارد تومان بوده است که برای پرونده اول، حکم صادر و اجرا شده و تمامی داروهای انبار این خانم با هزینه شخصی خود معدوم شده است. پرونده پنج میلیاردی این فرد که مربوط به قاچاق دارو است، مفتوح بوده و به دلیل اینکه در صلاحیت تعزیرات نبود به دادسرای استان کرج ارجاع شده است.» تاکنون ولی خبری در مورد این دادگاه منتشر نشده است.

به گفته یکی از سهامداران شرکت شفادارو، شبنم نعمت‌زاده در مجموع به این شرکت و دو شرکت دیگر بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان بدهکار است که این بدهی در زمستان ۹۶ موجب شکایت از او و گشوده شدن پرونده قضایی برای وصول این مطالبات از دختر وزیر اسبق شد.

درنهایت طبق گفته سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی ایران شبنم نعمت‌زاده به دلیل ناتوانی از تامین قرار وثیقه ۴۰۰ میلیارد تومانی، بازداشت و روانه زندان شد. ولی  پس از چند روز با وثیقه آزاد شد.

چهارمین و آخرین و نه کم اهمیت‌ترین پرونده او هم ویلای معروف لواسان بود که به دلیل«ساخت و ساز غیرقانونی» ۱۳ اسفند۹۷ با حکم دادگاه، تخریب شد. ۱۰۱۲ متر مربع از این ویلا که به صورت غیر‌قانونی ساخته شده بود، تخریب شد.

شبنم نعمت‌زاده کیست؟

شبنم نعمت زاده ، دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۷۵، کارمند سابق بیمارستان میلاد، یکی از دختران مهندس محمد رضا نعمت‌زاده ، وزیر سابق صنعت در دولت های ۳۰ سال اخیر است. او را باید در باشگاه دختران میلیاردر ایرانی قرار داد. چندین شرکت تجاری و صنعتی دارو و تجهیزات پزشکی را در دهه هشتاد ثبت کرد.

رسا فارمد، آدونیس طب، توسعه دارویی رسا و توسعه تجارت نعمت٬ بخشی از شرکت‌های اقماری خانواده نعمت زاده است که شبنم در کنار خواهرش (زینب) و مادرش (مریم بختیار) مدیریت آنها را بر عهده دارد.