رکوردشکنی نسخه‌ای از چاپ اول «هری پاتر» در حراج

این نسخه از چاپ اول «هری پاتر و سنگ جادو» در حراج به قیمت ۴۷۱ هزار دلار در آمریکا به فروش رسید

اولین نسخه از کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» نوشته جی کی رولینگ- REUTERS/Peter Nicholls

پنجشنبه ۹ دسامبر، نسخه‌ای از چاپ اول کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» در حراج به قیمت ۴۷۱ هزار دلار (۳۵۶ هزار و ۶۲۹ پوند) در آمریکا به فروش رسید.

هریتیج اکشنز (Heritage Auctions) در دالاس، موسسه حراجی که این فروش را مدیریت کرده است، ادعا کرد خریدار (که نامش فاش نشد) به ثبت یک رکورد جهانی جدید کمک کرده است.

جو مادالنا، معاون اجرایی هریتیج اکشنز، در بیانیه‌ای به رویترز گفت: «این نه تنها گران‌ترین کتاب هری پاتر است که فروخته می‌شود، بلکه گران‌ترین اثر داستانی منتشرشده در قرن بیستم است.»

در گذشته، قیمت‌های حراج کتاب‌های چاپ اول هری پاتر بین ۸۳ هزار و ۳۳۱ پوند (۱۱۰ هزار دلار) تا ۱۰۴ هزار و ۵۴۳ پوند (۱۳۸ هزار دلار) متغیر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تارنمای این حراجی نسخه جلد سخت سال ۱۹۹۷ این کتاب را (که کلکسیونری آمریکایی که نامش فاش نشده فروخته است) «جادویی، فوق‌العاده درخشان و چنان نو و دست‌نخورده» توصیف می‌کند «که در دست گرفتنش فراواقعی است». هریتیج اکشنز گفت این یکی از ۵۰۰ نسخه‌ای است که در یک چاپ صحافی شده‌اند.

شرح این کتاب همچنین شامل اطلاعات عمومی درباره شخصیت «هری پاتر» است.

یکی از این نسخه‌های کمیاب به دست دیوید هیمن، تهیه‌کننده فیلم، رسید که شرکتش با نام «هی‌دی فیلمز» را همان سال انتشار کتاب تاسیس کرده بود.

از قضا، هیمن آن زمان به‌دنبال اقتباسی سینمایی از کتابی مناسب برای کودکان بود.

در تارنمای هریتیج آکشنز آمده است که هیمن سپس در سال ۱۹۹۹، با شرکت «برادران وارنر» تماس گرفت و ایده اقتباس از کتاب پرفروش جی. کی. رولینگ به فیلم بلند را مطرح کرد.

دو سال بعد، اولین فیلم از مجموعه «هری پاتر» اکران شد و مورد تحسین منتقدان و پسند بازار قرار گرفت. در مجموع، هشت فیلم «هری پاتر» ساخته شد که درآمد سرسام‌آور ۷.۷ میلیارد دلاری را در گیشه‌ سینماهای سراسر جهان به دست آورد.

ماه گذشته، شرکت برادران وارنر اعلام کرد که بازیگران هری پاتر، از جمله دنیل رادکلیف، اما واتسون، و روپرت گرینت برای جشن بیستمین سالگرد اولین فیلم، در یک برنامه تلویزیونی ویژه گرد هم خواهند آمد.

فیلم «بازگشت هاگوارتز» قرار است سال آینده در روز سال نو اکران شود. این فیلم برای پخش در اچ‌بی‌او مکس (HBO MAx) و در بریتانیا در نو (NOW) در دسترس خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از کتاب