در میانه خشم روزافزون از محمود عباس، فلسطینی‌ها پای صندوق‌های رای می‌روند

بیش از ۴۰۰ هزار فلسطینی واجد شرایط رای دادن به نمایندگان ۱۵۴ شورای روستایی در کرانه باختری هستند

یک مرکز اخذ رای در کرانه باختری، ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱- REUTERS/Mohamad Torokma

در یک تمرین دموکراتیک نادر و در بحبوحه خشم فزاینده از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، پس از اقدام او به لغو انتخابات برنامه‌ریزی‌شده قوه مقننه و ریاست حکومت در اوایل سال جاری، فلسطینی‌ها انتخابات محلی را در کرانه باختری برگزار می‌کنند.

بیش از ۴۰۰ هزار فلسطینی واجد شرایط رای‌دهی به نمایندگان ۱۵۴ شورای روستایی در کرانه باختری هستند که تشکیلات خودگردان محمود عباس در آن‌ها نفوذ و توان محدودی دارد. انتخابات شوراهای محلی معمولا هر چهار یا پنج سال یک بار برگزار می‌شود.

اما در غزه که حاکمان اسلام‌گرایش، حماس، در بحبوحه اختلاف با سازمان فتَح عباس، انتخابات را تحریم کرده است، انتخاباتی برگزار نمی‌شود. رهبر ۸۶ ساله تشکیلات خودگردان فلسطینی رای‌گیری را در شهرهای بزرگ کرانه باختری مانند رام‌الله نیز به تعویق انداخت که رای‌گیری‌ در آن‌ها، نوعی همه‌پرسی‌‌‌ درباره عملکرد فتح و حکومت عباس تلقی می‌شد.

احمد عیسی، ۲۳ ساله، بیرون یک مرکز رای‌گیری در روستای بیر نبالا، گفت: «این انتخابات نمی‌تواند جایگزینی برای انتخابات قانون‌گذاری باشد. ما به انتخابات پارلمانی نیاز داریم تا به جوانان افق دید بدهد و اصلاحات، قوانین و تغییرات ایجاد کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس که هم‌اکنون نیز محبوبیتش در نظرسنجی‌ها کاهش یافته است، در ماه آوریل با استناد به محدودیت‌های اسرائیل برای رای‌دهی فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس شرقی، انتخابات پارلمانی و ریاست‌‌جمهوری را که برای تابستان برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرد و با این کار خشم گسترده‌ای برانگیخت.

رقبای عباس، از جمله حماس، او را متهم کردند که از مناقشه رای‌گیری در بیت‌المقدس بهانه‌ای برای لغو انتخابات تراشیده است، چرا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او و سازمانش از این گروه اسلام‌گرا شکست خواهند خورد. عباس که بیش از یک دهه با استناد به حکم حکومت کرده است، این موضوع را رد می‌کند.

سخنگوی گروه حماس که انتخابات‌های قبلی شوراهای محلی را در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ تحریم کرده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد که آن گروه در انتخابات محدودی که برای فتح دستکاری شده و تشکیلات خودگردان آن را برگزار می‌کند، شرکت نمی‌کند. این گروه از عباس خواست تا زمان جدیدی را برای برگزاری انتخابات لغو‌شده تابستانی اعلام کند.

حماس از زمان جنگ ۱۱ روزه با اسرائیل در ماه مه، در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس از محبوبیت برخوردار بوده است. در انتخابات شوراهای دانشجویی در سال جاری در چندین دانشگاه برتر کرانه باختری که فشارسنج مهمی از میزان حمایت مردمی است، حماس موفق به کسب پیروزی شد.

فلسطینی‌ها در پی ایجاد کشوری در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی‌اند که اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ تصرف کرد. اسرائیل بیت‌المقدس شرقی را در اقدامی که در سطح بین‌المللی به‌ رسمیت شناخته نشد، ضمیمه خاک خود کرد. مذاکرات صلح بین دو طرف در سال ۲۰۱۴ به شکست انجامید.

حماس در آخرین انتخابات پارلمانی فلسطین در سال ۲۰۰۶ پیروز شد. آن پیروزی زمینه را برای شکافی سیاسی فراهم کرد: حماس پس از جنگ داخلی کوتاه‌مدتی با فتح در سال ۲۰۰۷، غزه را به تصرف درآورد و از آن زمان تاکنون، بر آن منطقه ساحلی حکومت می‌کند.

© Reuters

بیشتر از جهان