داروهای کمکی و افغان‌های جا‌مانده در هند به کابل رسیدند

داروهای انتقال‌یافته به کابل، بخشی از نیازهای بیمارستان ایندیرا گاندی را رفع خواهد کرد

پس از چهار ماه توقف پروازها میان کابل و دهلی، امروز، شنبه ۲۰ آذر، یک محموله دارو از کمک‌های هند و ۱۰۰ نفر از افغان‌های جامانده در دهلی، با پرواز هواپیمای شرکت کام‌ایر به کابل رسیدند.

سفارت افغانستان در دهلی، روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که پس از گفت‌وگو با وزارت خارجه هند، زمینه ازسرگیری پروازها میان کابل و دهلی را فراهم ساخته است و در نخستین پرواز، تعدادی از شهروندان هندو و سیک افغانستان از کابل به دهلی منتقل ‌شده‌اند. این پرواز با هواپیمای متعلق به شرکت هوایی کام‌‌ایر انجام‌ شده است و در بازگشت از دهلی به کابل، ۱۶۰۰ کیلو از داروهای کمکی هند به افغانستان به همراه ۱۰۰ نفر از افغان‌هایی که در اثر متوقف شدن پروازها، در دهلی جا‌مانده بودند، به کابل منتقل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت افغانستان در دهلی ‌نوشت‌، داروهایی که به کابل منتقل‌ شده است، متعلق به بیمارستان ایندیرا گاندی در کابل است. این بیمارستان را دولت هند تجهیز کرده است و ازجمله بزرگ‌ترین بیمارستان‌ها در افغانستان است. در چهار ماه گذشته و پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، به‌دلیل متوقف شدن پروازها میان کابل و دهلی، بیمارستان ایندیرا گاندی با کمبود دارو و تجهیزات مواجه شد. داروهای انتقال‌یافته به کابل، بخشی از نیازهای این بیمارستان را رفع خواهد کرد.

در همین حال سفارت افغانستان در دهلی‌نو خبر داده است که دولت هند ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به افغانستان کمک کرده است که به‌زودی روند انتقال آن به افغانستان آغاز می‌شود. با مسلط شدن طالبان بر افغانستان و نگرانی از وقوع فاجعه بشری در پی گسترش فقر و گرسنگی، دولت هند اعلام کرد که ۵۰ هزار تن گندم و مقداری دارو به افغانستان کمک می‌کند، اما دولت پاکستان اجازه عبور این محموله‌های کمکی را از خاک خود نداد.

پس از تلاش‌های فراوان دیپلمات‌های هند و درخواست طالبان از پاکستان برای اجازه انتقال این محموله‌های کمکی به افغانستان، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، در سوم آذر اعلام کرد که با انتقال محموله‌های هند از طریق بندر واگه پاکستان موافقت کرده است. در ابتدا گفته شد که این کمک‌ها باید به‌وسیله خودروها و کارکنان پاکستانی منتقل شوند، اما دولت هند آن شرط پاکستان را نپذیرفت. سرانجام، روز ۱۲ آذر، رسانه‌های هندی گزارش دادند که پاکستان موافقت کرده است که محموله‌های کمکی هند، با خودروهای افغانستان به آن کشور منتقل شوند.

پس ‌از آن توافق، ظاهرا موانع انتقال کمک‌های هند به افغانستان برطرف شده است، اما روند انتقال این کمک‌ها هنوز آغاز نشده است.