اسرائیل بار دیگر از آمریکا خواست تحریم‌های ایران را حفظ کند

لاپید در گفت‌و‌گو با بلینکن: پول‌های حاصل از لغو تحریم‌ها صرف تقویت برنامه موشکی جمهوری اسلامی و حمایت آن از تروریسم خواهد شد

آنتونی بلینکن (چپ)،‌ وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، و همتای اسرائیلی‌اش، یائیر لاپید- ANDREW HARNIK / POOL / AFP

وزیر امور خارجه اسرائیل روز جمعه در یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود، باقی ماندن تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران را خواستار شد و گفت پول‌های حاصل از لغو تحریم‌ها صرف تقویت برنامه موشکی جمهوری اسلامی و حمایت آن از تروریسم خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، یائیر لاپید به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته است: «حتی اگر مذاکرات ازسر گرفته شود، تحریم‌های ایران نباید برچیده شوند. پولی که ایرانی‌ها دریافت می‌کنند، به شکل ترور و موشک به درگاه ورودی (کشورهای) ما خواهد رسید.»

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه اسرائیل در این باره این منتشر کرده، او در ادامه گفت‌وگو با وزیر امور خارجه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا، هشدار داده است که لغو تحریم‌های اعمال شده علیه تهران به تضعیف ثبات منطقه‌ای خواهد انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گفت‌وگوی تلفنی یک روز پس از ادامه یافتن دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین و هم‌زمان با سفر وزیر دفاع اسرائیل به پایتخت ایالات متحده، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد نظامی آمریکا درباره برگزاری رزمایش نظامی احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام شده است.

اسرائیل از ابتدا مخالفت خود را با مذاکرات قدرت‌های جهانی و نتیجه آن که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بود، ابراز می‌کرد و با این استدلال که توافق کامل نیست و فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را دربر نمی‌گیرد، با مذاکرات فعلی در وین برای احیای آن هم موافق نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های لغو شده، تحریم‌های گسترده دیگری را -با هدف وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به مذاکره برای یک توافق دیگر- علیه این کشور اعمال کرد؛ تصمیمی که رضایت‌خاطر مقام‌های اسرائیلی را به دنبال داشت.

با این حال، جو بایدن که در زمان حصول توافق، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از حزب دموکرات بود، بازگشت واشنگتن به توافق را خواهان است و می‌گوید مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در اولویت است و از طریق آن، می‌توان به موضوع‌های نگران‌کننده دیگر پرداخت.