ادامه مذاکرات برجام در وین: از عقب‌نشینی ایران و اتحادیه اروپا تا مسیر منطقی گفت‌وگوها

مقام اروپایی: ما در مذاکرات در یک مسیر کاملا منطقی پیش می‌رویم

عکس از صفحه توییتر اولیانوف  رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه

روز دوم از بخش دوم دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی در حالی روز جمعه در هتل کوبورگ وین ادامه یافت که برخی رسانه‌ها از تصمیم هیئت مذاکره‌کننده دولت جدید ایران به پذیرش تفاهم‌های حاصله در پایان دور ششم این مذاکرات در ماه ژوئن خبر داده‌اند. در عین حال، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، در گزارشی با عنوان «مذاکرات وین؛ پافشاری ایران و عقب‌نشینی آشکار از اخلالگری» نوشته است که پیشنهادهای ایران در راستای رسیدن به یک توافق جامع و عملیاتی به‌طور کامل برای تمامی تیم‌های شرکت‌کننده تشریح شده است و ابهام‌ها در مسیر برطرف شدن قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر در روز جمعه، در گزارشی به نقل از یک منبع اروپایی که هویت او را فاش نکرد، نوشت که هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در وین برای ادامه مذاکرات بر اساس متن‌های توافق‌شده در پایان دور قبلی مذاکرات (خرداد ماه) اعلام آمادگی کرده است. این خبرگزاری در گزارش دیگری از قول علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، نوشت که تهران بر سر موضع خود که هفته پیش اعلام شد، محکم ایستاده است. او در پاسخ به این پرسش رویترز که آیا پیش‌نویس متون توافق پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بررسی می‌شود یا خیر، پاسخ مثبت داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرنا نیز در گزارش خود نوشته است که مذاکرات در روز گذشته تا حدی از «فضای منفی» رسانه‌ای و تلاش‌ها برای فشار به جمهوری اسلامی ایران فاصله گرفته است و طرف‌های مذاکره‌کننده در حال آغاز کار روی متون پیشنهادی ایران‌اند تا نقاط اختلاف را بررسی کنند و از این دور از مذاکرات، نتیجه مطلوبی حاصل شود.

هیئت ایرانی هفته گذشته اعلام کرد که پیش‌نویس توافق پیشنهادی خود در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را به طرف اروپایی ارائه داده است اما اروپایی‌ها این متون جدید را زیاده‌خواهانه و غیرقابل قبول خواندند و گفتند که باید برای مشورت با دولت‌های متبوعشان به پایتخت‌های خود بازگردند.

گفته شده است که دولت ابراهیم رئیسی تمامی توافق‌هایی را که تا پایان دور ششم مذاکرات در خرداد ماه، در دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق ایران، حاصل شده بود، نادیده گرفته است. این در حالی است که تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده با جمهوری اسلامی ایران خواستار آن‌اند که مذاکرات از جایی‌ که متوقف شده بود، ادامه یابد.

در روز جمعه، لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، هم در یک رشته توییت به گفته یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: «برداشت من این است که ما در یک مسیر کاملا منطقی از مذاکرات پیش می‌رویم.» در این رشته توییت‌ به هویت این مقام اشاره نشده است. این خبرنگار از قول منبع خود افزود: «هنوز هفت یا هشت نکته در متن بیستم ژوئن (تاریخ پایان دور ششم مذاکرات) باز مانده و بدیهی است که این متن زمینه مشترک کار است اما این مانع نمی‌شود که هر هیئتی پیشنهادهای خود را برای تغییر ارائه ندهد. اما آن متن، آینده هر توافقی است که اینجا در وین حاصل می‌شود.»