فروپاشی اقتصاد افغانستان به فاجعه انسانی منجر خواهد شد

اگر برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان فورا اقدام نشود، آمار مرگ‌ومیر از حساب خارج خواهد شد

مارتین گریفیت، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، در گفت‌وگو با اسوشیتدپرس از سقوط آزاد نظام اقتصادی افغانستان خبر داده و گفته است که نیازی جدی وجود دارد که جامعه جهانی در کنار کمک‌های بشردوستانه، پول نقد به بازار افغانستان تزریق کند و از خدمات اساسی مانند نهادهای آموزشی، بیمارستان‌ها، سیستم برق و کارمندان دولتی در این کشور حمایت کند.

جمعه، ۱۹ آذر، اسوشیتدپرس به نقل از مارتین گریفیت، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، نوشته است که این سازمان باید در دیدگاه قبلی خود در مورد اینکه افغانستان با کمک‌های بشردوستانه می‌تواند زمستان را پشت سر بگذارد، تجدیدنظر کند. به گفته گریفیت، «ما فروپاشی تصاعدی اقتصاد افغانستان را شاهدیم. اوضاع هر هفته بدتر می‌شود.» او افزوده است که موضوع نقدینگی باید تا پایان سال جاری حل شود و در طول زمستان باید به کارکنان خدماتی پول رسانده شود.

به گفته مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، هم اکنون چهار میلیون کودک در افغانستان از تحصیل باز مانده‌اند و ۹ میلیون کودک دیگر هم به زودی از ادامه‌ تحصیل محروم می‌شوند زیرا ۷۰ درصد معلمان در افغانستان از ماه اوت تاکنون دستمزد نگرفته‌اند.

گریفیت در گفت‌وگو با اسوشیتدپرس گفته است: «پیام امروز من زنگ خطر درباره پیامدهای انسانی فروپاشی اقتصادی افغانستان و نیاز به اقدام فوری است.»

هنگامی که نیروهای ناتو در حال آمادگی برای خروج کامل‌ از افغانستان بودند، نیروهای طالبان بدون هیچ مقاومتی از جانب ارتش افغانستان، به کابل وارد شدند. آن‌ها در ابتدا ایجاد یک حکومت فراگیر و تساهل در قبال زنان و اقلیت‌های قومی را وعده دادند اما اقدام‌های فعلی آنان، از جمله تشدید محدودیت‌ها برای زنان و تعیین یک دولت کاملا مردانه، جامعه بین‌المللی را به‌شدت ناامید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور که به کمک‌های بین‌المللی متکی بود، در لبه پرتگاه قرار گرفت. ایالات متحده هم ذخیره حدود ۱۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد. صندوق بین‌المللی پول نیز به دلیل فقدان شفافیت درباره دولت جدید طالبان، پرداخت کمک‌های ۴۵۰ میلیون دلاری خود به افغانستان را متوقف کرد.

اسوشیتدپرس به نقل از مارتین گریفیت نوشته است که عواقب اقتصاد در حال فروپاشی افغانستان هر روز آشکارتر می‌شود. بیمارستان‌های بدون برق، سوءتغذیه شدید کودکان، بستری شدن سه تا چهار کودک در یک تخت بیمارستان، و ده‌ها هزار پزشک، معلم و کارمند دولتی بدون حقوق که برای زنده ماندن تلاش می‌کنند، خبرهای‌اند که هر روز از افغانستان مخابره می‌شوند.

به گفته گریفیت، سازمان ملل از ایالات متحده و سایر کمک‌کنندگان می‌خواهد که پول نقد به طالبان ندهند بلکه از طریق کانال‌های سازمان ملل مستقیما به افراد نیازمند همچون معلمان، پزشکان، کارکنان خدماتی پول برسانند. او تذکر داده است که ایالات متحده همیشه از تامین برق در افغانستان حمایت کرده، اما اکنون  ۸۰ درصد منابع برق افغانستان در آستانه تعطیلی است و آنچه در نبود برق اتفاق خواهد افتاد، دامنه بحران را گسترده‌تر می‌کند.

گریفیت گفته است که بانک جهانی، سازمان ملل و دولت ایالات متحده برای رسیدگی به بحران نقدینگی در افغانستان تلاش می‌کنند. او اشاره کرده که قرار است ۲۱ دسامبر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دیدار و در مورد اقتصاد در حال فروپاشی افغانستان گفت‌وگو کند.

گریفیت به اسوشیتدپرس گفته است: «من مایلم که بحران نقدینگی به عنوان یکی از مشکلات اساسی افغانستان، تا پایان سال کاهش یابد.»

او تذکر داده است که سازمان ملل در نظر دارد تا پایان ژانویه ۷۰۰ میلیون دلار برای کمک به مردم افغانستان تخصیص دهد. ایالات متحده هم برای بازرگانان افغان معافیت‌های بشردوستانه از تحریم‌ها در نظر گرفته است و شورای امنیت سازمان ملل نیز باید همین کار را انجام دهد.

گریفیت هشدار داد که اگر به مردم افغانستان خدمات حیاتی ارائه نشود، «می‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد».