مصرف ماری‌جوانا موجب بدخوابی می‌شود؟

به گفته دانشمندان، بهترین طول مدت خواب میان ۶ تا ۹ ساعت در شب است

افرادی که در طول مدت ۳۰ روز ۲۰ بار یا بیشتر ماری‌جوانا کشیده‌اند، ۶۴ درصد بیشتر در معرض خواب شب کمتر از ۶ ساعت بوده‌اند - Pexels

تحقیقات جدید نشان داده است که افرادی که منظم ماده مخدر ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض بدخوابی قرار دارند.

دانشمندان کشف کرده‌اند برخلاف تصور عموم که ماری‌جوانا در به‌خواب رفتن و ادامه خواب کمک می‌کند، درواقع استفاده از این ماده روان‌گردان می‌تواند باعث مختل شدن خواب شود. 

پژوهشی که مدت‌زمان خواب بزرگ‌سالانی را تجزیه‌وتحلیل کرده است که در تناوب‌های مختلف ماری‌جوانا کشیده بودند، نشان داده است افرادی که بیشتر از این ماده استفاده کرده‌اند، بیشتر هم دچار خواب کوتاه‌مدت یا بیش‌ازحد بلندمدت شده‌اند.

پژوهشگران متوجه شده‌اند که افرادی که در طول مدت ۳۰ روز ۲۰ بار یا بیشتر ماری‌جوانا کشیده‌اند، ۶۴ درصد بیشتر در معرض خواب شب کمتر از ۶ ساعت بوده‌اند. این در حالی است که احتمال ۷۴ درصد وجود دارد که این افراد بیش از ۹ ساعت در شب بخوابند.

کسانی که در مصرف ماری‌جوانا اسراف نکرده بودند (کمتر از ۲۰ روز) دچار کم‌خوابی نشدند، اما  ۴۷ درصد بیشتر به خواب ۹ ساعته یا طولانی‌تر نیاز داشتند.

این پژوهش همچنین نتیجه‌گیری کرده است که مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا در پایان ۳۰روز استفاده از آن، با به‌خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل داشته‌اند و بیشتر از سایرین این مسئله را با پزشک درمیان گذاشته‌اند.  

به گفته دانشمندان، بهترین طول مدت خواب میان ۶ تا ۹ ساعت در شب است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش تاثیر استفاده از ماری‌جوانا را به‌عنوان عامل کمک به خواب روی ۲۱.۷۲۹ بزرگ‌سال رده سنی میان ۲۰ تا ۵۹ سال و با کمک داده‌های «نظرسنجی بهداشت ملی و تغذیه [بریتانیا]» بررسی کرده است. 

کَلوین دیپ، مولف این گزارش و رزیدنت بخش بیهوشی و داروی درد در دانشگاه تورنتو، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که مدت خواب‌های کوتاه و بلند با مشکلات سلامتی ازجمله افزایش خطر حمله و ایست قلبی مرتبط است.

او گفت: «به‌نظر می‌رسد در مورد خواب این پدیده طیفی وجود دارد که میزانی را تعیین می‌کند که دقیق و درست است.» 

اما دیپ می‌گوید این‌که آیا ماری‌جوانا عامل بدخوابی مردم بوده است، مشخص نیست. او افزود: «نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم آیا این افراد بوده‌اند که مشکل خواب داشته‌اند و به ماری‌جوانا متوسل شده‌اند یا ماری‌جوانا عامل آن [بدخوابی] بوده است.»

پژوهش‌های دیگری نشان داده که استفاده منظم از ماری‌جوانا ممکن است فرد را در طول زمان نسبت به خاصیت خواب کننده این ماده مقاوم کند.

بنا به گزارشی که سال گذشته در نشریه «بی ام جِی ساپورتیو اند پلیتیو کر» (BMJ Supportive and Palliative Care journal) منتشر شد، احتمال دارد ماری‌جوانای طبی در بلندمدت مشکلات خواب افرادی که به دردهای مزمن مبتلا هستند را تخفیف ندهد.

این پژوهش بالینی نتیجه‌گیری کرده است که بیمارانی که از ماری‌جوانای طبی استفاده می‌کنند، بیشتر از مشکلات مرتبط به به‌خواب رفتن و بیدار شدن در نیمه‌های شب شکایت کرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه حیفا و بیمارستان رامبام در اسرائیل می‌گویند: این می‌تواند «نشانه ایجاد مقاومت بدن» در مقابل این ماده مخدر باشد.

© The Independent

بیشتر از علوم