گفت‌و‌گوی وزیر دفاع اسرائیل و بلینکن درباره «تهدید فزاینده ایران»

 نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد: دولت بایدن نیز با اسرائیل موافق است که برجام مسیر تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود نمی‌کند

«تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل» یکی از مسائل گفت‌وگوی بنی‌گانتز و آنتونی بلینکن بود- @gantzbe/ Twitter

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه، ۱۸ آذرماه، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در واشینگتن دی‌سی، دیدار و درمورد مسائل منطقه و امنیتی، ازجمله «تهدید فزاینده ایران» گفت‌وگو کرد.

براساس بیانیه وزارت دفاع اسرائیل، گانتز در این دیدار، بار دیگر ایران را «تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی» دانست و «بر لزوم اتخاذ تدابیری برای توقف برنامه هسته‌ای و تجاوزهای منطقه‌ای آن تاکید کرد».

وزیر دفاع اسرائیل، پس از دیدار با بلینکن، در حساب توییتر خود نوشت: «امروز با وزیر خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن ملاقات کردم. ما درمورد چالش‌ها و فرصت‌های بااهمیت راهبردی مشترک، ازجمله تهدید فزاینده بلندپروازی‌های هسته‌ای و برتری‌جویانه ایران در مقابل فرصت‌های گسترش صلح و عادی‌سازی در منطقه، صحبت کردیم.»

او در توییت دیگری افزود: «در طول جلسه، آنتونی بلینکن و من تاکید کردیم درحالی‌که تهدیدها علیه امنیت و شیوه زندگی ما در اطرافمان افزایش می‌یابد، یک چیز ثابت می‌ماند -پیوند ناگسستنی بین ایالات متحده و اسرائیل.»

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار، «درمورد مجموعه وسیعی از مسائل منطقه‌ای و امنیتی ازجمله ایران و تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل گفت‌وگو کردند». 

این ملاقات، پس از دیدار گانتز با همتای آمریکایی‌اش، لوید آستین، برگزار شد. در آن دیدار، وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل نگرانی عمیق خود را از پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند و لوید آستین ضمن اشاره به «نبودِ گفت‌وگوی سازنده ازسوی ایران»، اعلام کرد که اگر سیاست کنونی آمریکا درقبال جمهوری اسلامی ایران به نتیجه نرسد، جو بایدن برای «رو کردن به گزینه‌های دیگر» آماده است.

سفر گانتز به واشینگتن هم‌زمان با ادامه مذاکرات برای احیای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین اتریش و درحالی برگزار شد که رویکرد هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در گفت‌وگو، امیدها برای دستیابی به توافق را به‌شدت کاهش داده است. 

رهبران اسرائیل ضمن ابراز تردید درمورد در صداقت ایران برای بازگشت به برجام، خواهان موضع سرسختانه‌تر طرف‌های مذاکره با ایران شده‌ و درمورد برقراری احتمالی یک «توافق موقت» با جمهوری اسلامی و آنچه از آن به‌عنوان «کمتر دربرابر کمتر» یاد می‌کنند، هشدار داه‌اند. در صورت برقراری چنین توافقی، آمریکا فقط بعضی از تحریم‌ها را لغو می‌کند و ایران هم درمقابل تنها برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌کند. اسرائیلی‌ها معتقدند که در این‌ صورت، جامعه جهانی یکی از مهم‌ترین ابزارهای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، یعنی تحریم‌ها را تا حد زیادی از دست خواهد داد.

هم‌زمان، گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد و سفیر پیشین آن کشور در ایالات متحده، روز پنج‌شنبه مدعی شد دولت بایدن نیز درعمل با اسرائیل موافق است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، راه تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود نمی‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «امروز حتی [مقام‌های] دولت بایدن -بسیاری از آن‌ها همان کسانی‌اند که این توافق‌نامه را طراحی کرده‌اند- با ما موافق‌اند و می‌گویند که به یک توافق طولانی‌تر، قوی‌تر و گسترده‌تر نیاز داریم… این یعنی توافق قدیمی، که در دوره ریاست جمهوری اوباما امضا شد، برای مسدود کردن مسیر ایران به‌سمت تبدیل‌شدن به یک قدرت هسته‌ای کافی نیست.»

مقام‌های دولت بایدن هرچند که بازگشت به برجام را مقدمه‌ای برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای «طولانی‌تر و قوی‌تر» با ایران خوانده‌اند، اما هرگز به‌طور علنی از ناکارآمدی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برای بستن راه ایران به‌سمت بمب اتمی سخن نگفته‌اند. آن‌ها در واقع اصرار دارند که توافق اولیه دقیقا این هدف را برآورده می‌کرد و این خروج ترامپ از برجام بود که منجر به پیشروی تهران به‌سمت سلاح هسته‌ای بیش از گذشته شد.

اردان در ادامه سخنان خود، استدلال کرد که ایران هیچ علاقه‌ای به مذاکره برای توافق سخت‌گیرانه‌تر بعدی که برنامه موشکی و فعالیت‌های نیابتی‌اش در منطقه را مهار کند، نخواهد داشت، زیرا «زمانی‌که آمریکا به توافق اولیه بازگردد، تحریم‌ها برداشته می‌شود و ایالات متحده با این کار، تمام اهرم‌های خود را دربرابر تهران از دست خواهد داد».

نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد، گفت: «امیدواریم این مذاکرات با شکست مواجه شود.» 

او افزود ایران تنها درصورتی برنامه هسته‌ای خود را رها می‌کند که با ترکیبی از «تحریم‌های فلج‌کننده» و «یک تهدید نظامی معتبر» مواجه شود که آن‌ها را به تصمیم‌گیری بین بقای خود به‌عنوان یک رژیم و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود مجبور کند.

اردان تاکید کرد که ایران «اگر تهدید نظامی واضح و معتبری به آن‌ها ارائه شود، به سمت میز مذاکره می‌شتابد».