انور قرقاش: تحریم بیشتر ایران راه‌حل نیست

وزیر مشاور دولت امارات در سیاست خارجی از ایران خواست نقش سازنده‌تری در منطقه ایفا کند

انور قرقاش تاکید دارد که دیپلماسی بهترین راه است، اما در عین حال باتوجه به پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای، زمان خیلی زیادی باقی نمانده است-Iakovos Hatzistavrou / POOL / AFP

انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در سیاست خارجی ضمن ابراز امیدواری درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای وین گفت، «می‌خواهیم شاهد پیشرفت روند گفت‌و‌گو‌های منطقه‌ای باشیم.»

انور قرقاش با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک که به برجام مشهور است، گفت: «نگاه ما به روند برجام است.»

این مقام عالی‌رتبه امارات گفت: «می‌خواهیم شاهد موفقیت این روند باشیم. در ضمن می‌خواهیم نوعی گفتمان با مشارکت تعداد بیشتری از کشورهای منطقه شکل بگیرد. گفتمانی که ضامن تقویت این دیدگاه خواهد بود که به دنبال تقویت ثبات و کامیابی در منطقه هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انور قرقاش در موسسه کشورهای عربی در واشینگتن گفت: در صورت شکست مذاکرات از اعمال تحریم‌های مضاعف بر ایران حمایت نمی‌کند.

او گفت: تحریم‌های بیشتر را یک راه‌حل نمی‌داند و در حال حاضر به اندازه کافی علیه ایران تحریم اعمال می‌شود.

این در حالی است که روز پنجشنبه وال استریت ژورنال گزارش داده بود آمریکا در حال بررسی گزینه تحریم‌های بیشتر علیه ایران در صورت شکست مذاکرات وین است.

دور جدید مذاکرات با حضور نمایندگان ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام و حضور غیرمستقیم نمایندگان آمریکا از روز پنجشنبه در پایتخت اتریش آغاز شده است. با این حال تردید‌ها و بدبینی‌های بسیاری درباره به‌ثمر رسیدن مذاکرات وجود دارد.

به گزارش نشنال، انور قرقاش تاکید دارد که دیپلماسی بهترین راه است، اما در عین حال باتوجه به پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای، زمان خیلی زیادی باقی نمانده است.

نشنال می‌نویسد: «انور قرقاش رویکرد دیپلماتیک امارات متحده عربی در قبال ترکیه، ایران، سوریه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل را با هدف تغییر نگاه به مسائل منطقه‌ای شکل داده است.» قرقاش اخیرا در امارات متحده عربی با علی باقری، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و معاون وزیر امور خارجه ملاقات کرده بود. پس از این ملاقات مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی نیز به تهران سفر کرد و با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

به گزارش نشنال، انور قرقاش در ادامه اظهارات خود  به مساله یمن اشاره کرد و گفت تهران برای آتش‌بس به حوثی‌ها فشار زیادی وارد نکرده است. انور قرقاش تهران را تشویق کرد که نقشی سازنده‌تر در منطقه ایفا کند از یمن تا عراق و لبنان.
انور قرقاش در بخش دیگری از اظهاراتش آمریکا را متحد استراتژیک نخست امارات متحده عربی توصیف کرد.