عبدالله عبدالله خواستار تسریع روند کمک‌رسانی در افغانستان شد

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تداوم کمک‌رسانی به مردم افغانستان اطمینان داد

دیدار دکتر عبدالله عبدالله (راست)، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، با روزمری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد - عکس از صحفه رسمی دکتر عبدالله در توییتر

دکتر عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، دیروز چهارشنبه ۱۷ آذر، در ملاقات با روزمری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح سازی، خواستار تسریع در روند کمک‌رسانی به نیازمندان در افغانستان شد.

آقای عبدالله امروز پنج‌شنبه با انتشار توییتی گفت: در ملاقاتی که روز گذشته با روزمری دی‌کارلو در کابل داشته، از تلاش‌ها و نقش موثر سازمان ملل متحد در رساندن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، سپاسگزاری کرده است.

در این ملاقات که دبیورا لاینز، رئیس‌ دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان نیز حضور داشت، دکتر عبدالله با اشاره به گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان، از سازمان ملل خواست که روند کمک‌رسانی به نیازمندان در افغانستان را تسریع ببخشد و از وقوع فاجعه انسانی در آن کشور جلوگیری نماید. عبدالله همچنین گفت‌: در ماه‌های آینده، سرما و گرسنگی مردم افغانستان را بیشتر تهدید می‌کند و در این وضعیت، تنها کمک‌های بشردوستانه برای جلوگیری از فاجعه کارساز است. او گفت: بخش‌های آموزشی و بهداشتی در افغانستان نیز باید تقویت شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزمری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، در این ملاقات از تداوم و تسریع روند کمک‌رسانی به مردم افغانستان اطمینان داد.

بدتر شدن وضعیت زندگی مردم در افغانستان در پی خشک‌سالی مداوم، فقر و از دست رفتن فرصت‌های شغلی پس از مسلط شدن طالبان بر آن کشور به یکی از نگرانی‌های عمیق سازمان ملل و نهادهای کمک‌رسان بین‌المللی تبدیل شده است. سازمان ملل در ماه‌های اخیر با هشدارهای پی‌درپی از احتمال وقوع فاجعه انسانی در افغانستان خبر داده و از کشورها و سازمان‌های جهانی خواستار اقدام فوری شده است. آخرین گزارش برنامه جهانی غذا نشان می‌دهد که ۸.۷ میلیون انسان در افغانستان به کمک غذایی فوری نیاز دارند و میلیون‌ها کودک در معرض خطر مبتلا شدن به سوء تغذیه حاد قرار گرفته‌اند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، سه‌شنبه ۱۶ آذر با نشر اعلامیه‌ای دو میلیارد دلار کمک فوری درخواست کرد برای رسیدگی به نیازهای ۲۴ میلیون نفری که نیمی از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند. بر اساس این اعلامیه یونیسف، نیمی از کودکان زیر پنج‌سال در افغانستان با خطر سوء تغذیه حاد مواجه‌اند.

پیش‌ از این نیز سازمان بهداشت جهانی هشدار داده بود که دست‌کم یک‌میلیون کودک در افغانستان با خطر مرگ ناشی از سوءتغذیه مواجه‌اند و اگر کشورها و سازمان‌های کمک‌رسان برای بسیج کمک‌های فوری به افغانستان اقدام نکنند، بزرگ‌ترین فاجعه بشری جهان در افغانستان اتفاق خواهد افتاد.