لیزری که در یک چشم به هم زدن اجسام را تغییر می‌دهد

دانشمندان از مدت‌ها پیش امیدوار بودند که از لیزر برای ساختن و شکل دادن به اجسام استفاده کنند

دانشمندان سال‌ها در پی ساخت چنین دستگاهی بوده‌اند و اساس این تلاش به دهه ۱۹۶۰ بازمی‌گردد - THOMAS KIENZLE / AFP

دانشمندان می‌گویند گامی بزرگ در جهت توانایی تبدیل و تغییر اجسام فقط با استفاده از نور، برداشته‌اند. 

این کشف جدید، گامی به سوی ساختن چیزهایی است از قبیل پنجره‌هایی که می‌توانند فورا و در آنِ واحد به آیینه تبدیل شوند، یا رایانه‌های پرسرعتی که می‌‌توانند به جای برق از نور استفاده کنند، و بسیاری موارد دیگر.

دیوید هسیه، استاد فیزیک در موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech)، می‌گوید: «این ابزار می‌تواند این امکان را به افراد بدهد که فقط با زدن یک دکمه برق، ویژگی‌های الکترونیکی اجسام را تغییر دهند.» اما او می‌افزاید:«از سوی دیگر، این فناوری‌ها به دلیل حرارت زیادی که اشعه‌های لیزر در اجسام ایجاد می‌کنند، محدود شده‌اند.»

دانشمندان از مدت‌ها پیش امیدوار بودند که از لیزر برای ساختن و شکل دادن به اجسام استفاده کنند. اما حرارتی که در خلال این فرآیند تولید می‌شود و به هرچیزی که می‌کوشیدند لیزر را روی آن به کار برند آسیب می‌رساند، مانع آنان شده بود.

جونی شان، نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «لیزرهای مورد نیاز این آزمایش‌ها، بسیار قدرتمندند. از این رو، بسیار دشوار است که به اجسام آسیب نرسد و داغ نشوند.»

«از یک سو می‌خواهیم که جسم در معرض پرتو بسیار شدید لیزر قرار گیرد، و از سوی دیگر می‌خواهیم که جسم هیچ چیزی از این پرتو را جذب نکند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای دور زدن این مشکل، دانشمندان نقطه‌ای بینابینی یافته‌اند که در آن لیزر به گونه‌ای دقیق تنظیم شده است تا بتواند ویژگی‌های یک جسم را بدون ایجاد حرارت در آن، تغییر دهد.

دانشمندان همچنین دریافته‌اند که این فرایند برگشت‌پذیر است، بدین معنا که با خاموش شدن لیزر، جسم به حالت قبلی بازمی‌گردد.

دانشمندان سال‌ها در پی ساخت چنین دستگاهی بوده‌اند و اساس این تلاش به دهه ۱۹۶۰ بازمی‌گردد. اما اینک با موفقیت نشان داده‌اند که امکان استفاده عملی از آن فراهم شده است.

این موفقیت می‌تواند امکان ساخت انواع جدید موادی از قبیل آهن‌رباهای کوانتومی خارق العاده را فراهم کند که بدون آن می‌توانست هرگز امکان‌پذیر نباشد.

شان می‌گوید: «این روش در اصل می‌تواند ویژگی‌های نوری، مغناطیسی، و بسیاری از سایر ویژگی‌های مواد را تغییر دهد.»

او می‌افزاید: «این یک روش جایگزین در پرداختن به علم مواد است. می‌توانیم به جای ساختن مواد جدید برای درک و تحقق ویژگی‌های مختلف آن‌ها، فقط یک ماده را برداریم و در نهایت طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های مختلف به آن بدهیم.»

این پژوهش در مقاله ای با عنوان «تغییر بزرگ رفتار غیرخطی اپتیکی با مهندسی فلوکه » شرح داده شده و در مجله نیچر (Nature) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم