افزایش دزدی و جنایت در شهر شبرغان

یکی از دلایل افزایش جرایم در شهر شبرغان، تنش و رقابت میان فرماندهان پشتون و ازبک است

شهر شبرغان در شمال افغانستان، زادگاه مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر ازبک‌های افغانستان است-عکس: شهر شبرغان- خبرگزاری پژواک

شماری از ساکنان شهر شبرغان در شمال افغانستان، از افزایش سرقت‌های مسلحانه، قتل، و جیب‌بری در این شهر ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند طالبان که وعده داده بودند امنیت مردم را تامین می‌کنند، از این کار عاجزند.

ساکنان شبرغان می‌گویند که سارقان مسلح با لباس و تجهیزات نظامی طالبان شب هنگام وارد خانه‌های مردم می‌شوند و دارایی‌هایشان را به غارت می‌برند. روح‌الله عزم، ساکن مرکز شهر شبرغان، به ایندیپندنت فارسی گفت: «پس از ساعت چهار عصر، جرات بیرون رفتن از خانه نداریم. دزدان مسلح همه جا هستند. هر شب چند خانه در یک محله غارت می‌شود. مردم به مسئولان طالبان شکایت می‌کنند، اما شکایت‌های مردم پیگیری نمی‌شود.»

روح‌الله عزم می‌گوید که یکی از دلایل ناامنی و افزایش جرایم در شهر شبرغان، تنش و رقابت میان فرماندهان پشتون و ازبک در جوزجان است.

او می‌گوید که گرچه ملا سراج از قوم ازبک، فرمانده امنیه (شهربانی) جوزجان شده است، فرماندهان پشتون به او اجازه فعالیت مستقل نمی‌دهند. به گفته این منبع، فرمانده شهربانی طالبان فقط ۳۰ نفر مسلح در اختیار دارد و نمی‌تواند در مقابل عاملان سرقت‌های مسلحانه، جیب‌بری، باج‌گیری، و جرم‌های دیگر کاری کند.

به گفته این ساکن شهر شبرغان، فرماندهان قدرتمند قوم پشتون، خانه‌های اعضای حزب جنبش ملی، کارکنان ارشد دولت پیشین و فرماندهان وابسته به مارشال دوستم را تصاحب کرده‌اند و در سرقت‌های مسلحانه نیز دست دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک عضو حزب جنبش ملی به شرط فاش نشدن نامش، تصاحب خانه‌های مقام‌های دولت پیشین در جوزجان، از جمله خانه‌های مارشال دوستم و نزدیکانش را تایید کرد، و گفت: «چندی قبل ملا فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع طالبان، در سفر به جوزجان، خانه شخصی مارشال دوستم را به یک فرمانده طالبان به نام ملا حکمت واگذار کرد. ملا حکمت خانه‌های بقیه مقام‌های پیشین در جوزجان و اعضای بلندپایه حزب جنبش ملی را به فرماندهان تحت امرش که همه از قوم پشتون‌اند داده است.»

به گفته این منبع، با وجود آن که تا کنون دو بار نخست‎‌وزیر طالبان در جلسه دولت این گروه، دستور داده است که وسایل شخصی و خانه‌های مردم که فرماندهان و جنگجویان این گروه تصاحب کرده‌اند، به مردم برگردانده شوند، در شهر شبرغان، هیچ‌یک از خانه‌ها و وسایلی که از مقام‌های پیشین و از اعضای حزب جنبش ملی گرفته شده بود به مالکان آنان برگردانده نشده است. به گفته این منبع، تا کنون چند بار میان فرماندهان ازبک و پشتون طالبان در جوزجان، بر سر خانه‌ها و وسایل تصاحب شده تنش رخ داده است.

با این حال، ملا شعیب رسالت استاندار منصوب طالبان در جوزجان، می‌گوید که در اثر گرسنگی و فقر وسیع مردم، گاهی رویدادهای سرقت و جنایت پیش می‌آید، اما امنیت مردم به طور نسبی تامین است. رسالت می‌افزاید که یک عده از مردم که دچار فقر و گرسنگی‌اند، از ناچاری دست به دزدی و سرقت می‌زنند، چون فعلاً راه‌حل دیگری ندارند.

استاندار منصوب طالبان در جوزجان، وقوع جنایت و سرقت را در وضعیتی که گرسنگی و قحطی در افغانستان بیداد می‌کند، امری طبیعی می‌داند.

شهر شبرغان در شمال افغانستان، زادگاه مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر ازبک‌های افغانستان است. این شهر در سال‌های گذشته مرکز قدرت حزب جنبش ملی، تنها جریان سیاسی قدرتمند قوم ازبک بود. شبرغان پس از نیمروز دومین شهری بود که در روز هفتم اوت، پس از درگیری سخت و پرتلفات میان طالبان و نیروهای وفادار به مارشال عبدالرشید دوستم، از کنترل دولت پیشین افغانستان خارج شد.

بیشتر از جهان