فایزر: دوز یادآوری می‌تواند در برابر سویه اومیکرون ایمنی ایجاد کند

بازارهای آمریکا بی‌درنگ به انتشار این خبر فایزر واکنش مثبت نشان دادند

فایزر نتایج اولیه آزمایشگاهی را در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد و هنوز پژوهشگران مستقل این نتایج را بررسی و تأیید نکرده‌اند-RODGER BOSCH / AFP

شرکت فایزر روز چهارشنبه ۸ دسامبر (۱۷ آذر) اعلام کرد که دوز یادآور فایزر می‌تواند مصونیت در برابر سویه تازه اومیکرون را تا حد زیادی افزایش دهد. اخیرا برخی پژوهش‌ها نشان داده بود که اثربخشی این واکسن در مقابل سویه اومیکرون در افرادی که این واکسن را زده‌اند «کاهش بسیار زیادی» داشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، فایزر/بیونتک اعلام کرد که بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که دوز یادآور به افزایش ۲۵ برابری پادتن‌های خنثی‌ساز در مقابله با اومیکرون می‌انجامد.

دانشمندان هنوز دقیقا نمی‌دانند که سویه‌ تازه اومیکرون تا چه حد خطرناک است. در حال حاضر، هنوز سویه دلتا عامل بیشترین موارد ابتلا به کووید-۱۹ در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها است.

فایزر نتایج اولیه آزمایشگاهی را در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد و هنوز پژوهشگران مستقل این نتایج را بررسی و تأیید نکرده‌اند.

دانشمندان بر این باورند که افزایش چشمگیر پادتن‌هایی که در پی تزریق دوز یادآوری ایجاد می‌شود، می‌تواند برای مقابله با کاهش اثربخشی در افراد واکسینه شده کافی باشد.

میزان پادتن‌ها از جمله نمودارهایی است که نشان می‌دهد واکسن تا چه اندازه می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کند. اما این شاخص فقط یکی از لایه‌های سیستم ایمنی بدن است. فایزر در بیانیه مطبوعاتی خود تأکید می‌کند که دو دوز واکسن همچنان می‌تواند از ابتلای شدید به کرونا پیشگیری کند.

آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر، می‌گوید: «اگرچه دو دوز واکسن فایزر می‌تواند در برابر ابتلای شدید به سویه اومیکرون مصونیت‌آور باشد، اما داده‌های اولیه نشان می‌دهد که با تزریق دوز یادآوری، مقاومت به بیشترین حد ممکن می‌رسد.»

بازارهای آمریکا بی‌درنگ به انتشار این خبر فایزر واکنش مثبت نشان دادند.