اقدام‌های خودسرانه و هرج‌ومرج کامل در عملیات خروج بریتانیا از افغانستان

«بریتانیا به‌جای نجات انسان‌ها به انتقال حیوانات اولویت داد»

در جریان عملیات تخلیه، در مورد اینکه چه کسی نجات داده شود، خودسرانه و در ‏هرج‌و‌مرج کامل تصمیم گرفته می‌شد-AAMIR QURESHI / AFP

رافائل مارشال، کارمند وزارت امور خارجه بریتانیا، همراه با شمار دیگری از مقام‌های بریتانیایی، در شهادتی کتبی که به کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا ارائه کردند، گفتند که «بریتانیا در عملیات تخلیه نیروهایش از افغانستان، به‌جای نجات انسان‌ها، به انتقال حیوانات اولویت داده است.»

واشنگتن پست گزارش داد که رافائل مارشال، که در جریان فروپاشی دولت پیشین افغانستان و عملیات تخلیه بریتانیا در وزارت امور خارجه آن کشور کار می‌کرد و تا ماه سپتامبر عضو تیم ویژه افغانستان بود، ادعا کرده است که هزاران ایمیل فوری از افرادی مانند سربازان افغان، خبرنگاران، قضات و امدادگرانی دریافت کرده‌اند که به دلیل همکاری با بریتانیا یا دیگر کشورهای غربی، در معرض خطر جدی قرار دارند. وزارت خارجه بریتانیا این ایمیل‌ها را نخوانده است. او گفته است که به این ایمیل‌ها پاسخی داده می‌شد که تایید کننده رسید آن بود، اما هیچ کاری درباره آن‌ها صورت نمی‌گرفت.

مارشال در شهادت کتبی‌اش به کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا که برای تحقیق درباره نحوه خروج بریتانیا از افغانستان تشکیل شده است، تخمین زده است که ۷۵ هزار تا ۱۵۰ هزار نفر از افراد واجد شرایط برای خروج به تیم ویژه تخلیه بریتانیا درخواست داده‌اند، اما کمتر از ۵ درصد این افراد کمک خاصی از بریتانیا دریافت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش واشنگتن پست، رافائل مارشال در بیانیه‌ای ۳۹ صفحه‌ای که به کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا فرستاده، گفته است: «در جریان عملیات تخلیه افغان‌ها، تصمیم در این مورد که چه کسی نجات داده شود، خودسرانه و در هرج‌ومرج کامل، آن هم توسط افرادی گرفته می‌شد که هیچ تخصصی در این مورد نداشتند؛ در واقع از کارکنان خواسته شده بود که برای زندگی و مرگ افراد تصمیم بگیرند، در حالی که چیزی در مورد آنان نمی‌دانستند.»

 به گفته مارشال، هیچ‌یک از اعضای تیمی که روی موضوع تخلیه افغان‌ها کار می‌کرد، درباره افغانستان مطالعه نکرده بود و شناخت یا اطلاعات دقیقی از آن کشور نداشت.

واشنگتن پست نوشته است که مارشال مدعی شده است که منابع محدود فرودگاه کابل برای انتقال حیوانات پل فارتینگ، سرباز سابق بریتانیایی، استفاده شد که موسسه خیریه حیوانات «نوزاد» را در افغانستان اداره می‌کرد. در جریان عملیات تخلیه، تلاش پل فارتینگ برای نجات دادن کارکنان افغان و حیوانات شدت یافت و سرانجام نزدیک به ۲۰۰ گربه و سگ با هواپیما به لندن آورده شد.

واشنگتن پست از قول رافائل مارشال نوشته است که نخست‌وزیر بوریس جانسون، درخواستی برای استفاده از امکانات موجود برای حمل‌ونقل حیوانات «بنیاد خیریه نوزاد» داده بود. هرچند این موسسه خیریه هواپیمای خودش را تهیه کرد، اما تعداد سربازان برای انتقال افراد به داخل فرودگاه محدود بود و می‌بایست به انتقال افرادی اولویت داده می‌شد که در معرض خطر بودند.

اما بوریس جانسون مداخله برای اولویت دادن به حیوانات بر مردم را رد کرده و روز سه‌شنبه هفتم دسامبر برابر با ۱۶ آذر، به خبرنگاران گفته است که این ادعا «کاملاً مزخرف» است.

به گزارش واشنگتن پست، رافائل مارشال همچنین دومینیک راب، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا را به کُندی در تصمیم‌گیری در مورد پرونده‌های افغان‌ها  و تاخیر چندین ساعته در پاسخ‌دهی به بحران متهم کرده است. پیش از این نیز، از دومینیک راب به‌دلیل گذراندن تعطیلات در یکی از جزایر یونان در جریان سقوط افغانستان به دست طالبان، انتقاد شده بود.

تام توگندات، قانون‌گذار ارشد محافظه‌کار و رئیس کمیته پارلمانی تحقیق درباره روند خروج بریتانیا از افغانستان، به واشنگتن پست گفته است که ادعاهای اخیر در مورد روند تخلیه افغان‌ها، در کل تصویری از بی‌علاقگی و رفتار بوروکراسی در مورد انسان‌ها ترسیم کرد.

با چیرگی طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت، نیروهای آمریکایی، بریتانیایی، و متحدانشان در عملیات دوهفته‌ای تخلیه نظامی، بیش از صدهزار تن را از افغانستان خارج کردند. در جریان این عملیات، تصاویر دلخراشی از زخمی شدن و حتی مرگ افراد به دلیل هرج‌ومرج در فرودگاه کابل منتشر شد. در روزهای پایانی عملیات، انفجار بمب انتحاری در میان جمعیت میلیونی مردم که برای وارد شدن به فرودگاه کابل تلاش می‌کردند، بیش از صد کشته به جا گذاشت. این روند در ۳۱ اوت به پایان رسید، در حالی که هزاران افغان که به دلیل پیشینه کار با نیروهای نظامی یا غیرنظامی خارجی در افغانستان احساس خطر می‌کردند، از پروازها جا ماندند.

مقام‌های دولت بریتانیا به واشنگتن پست گفته‌اند که دولت بریتانیا از زمان پایان عملیات تخلیه، به بیش از ۳۰۰۰ نفر کمک کرده است که از افغانستان خارج شوند، و به تلاش برای کمک به دیگران برای خروج از افغانستان ادامه می‌دهد.