اولاف شولتس صدراعظم جدید آلمان شد

پایان ۱۶ سال زمامداری آنگلا مرکل و شروع دورانی جدید در آلمان

اولاف شولتس، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان، با کسب ۳۹۵ رای موافق در مجلس جدید آلمان، صدراعظم این کشور شد.

صبح روز چهارشنبه، ۸ دسامبر، برای انتخاب صدراعظم جدید، رای‌گیری مخفی در مجلس آلمان انجام شد و نمایندگان مجلس در نهایت با ۳۹۵ رای موافق از ۷۰۷ رای داده شده، شولتس را تایید کردند. ۳۰۳ نفر با صدراعظم شدن او مخالف بودند و شش نفر هم رای ممتنع دادند. به این ترتیب پس از ۱۶ سال، رهبری آنگلا مرکل در آلمان پایان یافت و مجلس این کشور اولاف شولتس را به صدراعظمی این کشور برگزید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حزب سوسیال دموکرات چپ میانه شولتس، بزرگ‌ترین حزب در انتخابات پارلمانی آلمان در ماه سپتامبر بود. با این حال بر اساس توافق‌نامه‌ای که میان حزب شولتس با حزب سبز و حزب نئو لیبرال‌دموکرات آزاد امضا شد، کابینه صدراعظم جدید آلمان ائتلافی است تا نسبت به قبل در آن از گرایش‌های سیاسی متنوع‌تری نمایندگی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کابینه صدراعظم آلمان متشکل از ۱۶ وزیر است؛ هفت وزیر از حزب سوسیال دموکرات، پنج وزیر از حزب سبزها و چهار وزیر از حزب نئو لیبرال‌دموکرات آزاد. گفته‌ می‌شود که در ادامه روز، وزرای آنگلا مرکل اسناد رسمی را به جانشینان خود تحویل خواهند داد.

شولتس پس از رای‌گیری و انتخاب به عنوان صدراعظم آلمان به‌ کاخ ریاست‌جمهوری رفت و فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، پیش از ادای سوگند، حکم رسمی انتصاب را به او تقدیم کرد. صدراعظم جدید و کسانی که برای عضویت در کابینه او انتخاب شده‌اند، برای تحلیف وزرای جدید به مجلس بازمی‌گردند.

شولتس ۶۳ ساله پیش از این در سمت‌های معاون صدراعظم و وزیر دارایی در کابینه آنگلا مرکل حضور داشت. از او به عنوان یک مذاکره‌کننده باتجربه و سیاستمداری کهنه‌کار یاد می‌شود.

دولت جدید اعلام کرده است که مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و تغییرات آب‌وهوایی را محور برنامه‌های خود قرار خواهد داد.

در جریان رای‌گیری مجلس آلمان، آنگلا مرکل نیز به عنوان مهمان حضور داشت. رسانه‌های داخلی این کشور خداحافظی مرکل با سیاست را «پایان یک دوران» نامیده‌اند چرا که جوان‌های ۱۶ تا ۲۵ ساله آلمانی دورانی جز زمان صدراعظمی مرکل را به خاطر ندارند.