دستگاه خودکشی سوئیسی که با پلک زدن کار می‌کند

مرگ خودخواسته در سوییس قانونی است، و تقریبا ۱۳۰۰ در سال گذشته آن را برگزیده‌اند

سارکوفاگوس به معنای تابوت سنگی- طوری طراحی شده که می‌توان آن را در مکان مورد علاقه فرد، مانند محوطه باز و خوش‌منظره‌ای قرار داد. این کپسول قابل تجزیه زیستی است و از پایه جدا می‌شود تا به عنوان تابوت استفاده شود-عکس از Sarco

به گفته مخترع کپسولی که شبیه تابوت است و به سرنشین‌اش اجازه می‌دهد خودش را بکشد، این ماشین مراحل بررسی قانونی در سوییس را طی کرده است.

ماشین سارکو را می‌توان از داخل اداره کرد- در صورتی که شخص دچار سندروم فضای بسته باشد، این عمل می‌تواند با پلک زدن صورت گیرد- و می‌توان درجه اکسیژن موجود در کپسول را تا زیر میزان لازم برای ادامه حیات کاهش داد.

این فرایند کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد و مرگ در اثر کاهش اکسیژن (هیپوکسی) و کاهش دی‌اکسید کربن خون (هیپوکاپنی) اتفاق می‌افتد که به فرد این فرصت را می‌دهد که مرگی نسبتا آرام و بی‌درد داشته باشد.

مرگ خودخواسته در سوییس قانونی است، و تقریبا ۱۳۰۰ نفر از خدمات سازمان‌های اتانازی دیگنیتاس و اگزیت در سال گذشته استفاده کرده‌اند.

هر دو این شرکت‌ها از داروی مایع خوردنی یا تزریقی باربیتورات استفاده می‌کنند که شخص با مصرف آن، در دو تا پنج دقیقه به کمای عمیق می‌رود و سپس می‌میرد.

کپسول خودکشی مزبور، اختراع دکتر فیلیپ نیچکی، ملقب به «دکتر مرگ» است که مدیر سازمان غیرانتفاعی اگزیت اینترنشنال است، که البته ربطی به شرکت اگزیت ندارد.

سارکو (Sarco)- کوتاه شده سارکوفاگوس به معنای تابوت سنگی- طوری طراحی شده است که می‌توان آن را در مکان مورد علاقه فرد، به طور مثال در محوطه باز و خوش‌منظره‌ای قرار داد. این کپسول قابل تجزیه زیستی است و از پایه جدا می‌شود تا به عنوان تابوت استفاده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر نیچکی به خاطر روشی که در ساخت این کپسول به کار برده، مورد انتقاد مخالفان اتانازی (مرگ خودخواسته) قرار گرفته است.

دکتر نیچکی در مصاحبه‌اش با ایندیپندنت در سال ۲۰۱۸ گفته بود: «در اروپا ممکن است گاز هرگز روشی قابل‌قبول برای مرگ خودخواسته نشود، زیرا بار معنایی منفی هولوکاست را به همراه دارد. حتی بعضی‌ها گفته‌اند که این ماشین صرفا یک اتاق گاز باشکوه است.»

انتقادهای دیگری نیز به طراحی آینده‌گرایانه این دستگاه شده است. برخی می‌گویند خودکشی را باشکوه جلوه می‌دهد. برنامک واقعیت مجازی مربوط به آن نیز مورد انتقاد است که به افراد اجازه می‌دهد «مرگ مجازی خودشان را تجربه کنند.» این تجربه واقعیت مجازی در اکسپو فیونرال ۲۰۱۸ در کلیسای وسترکرک در آمستردام به نمایش گذاشته شد که باعث نگرانی اعضای کلیسا شد.

جروسن کرامر، رئیس هیئت کلیسای وسترکرک، در آن زمان گفت: «وسترکرک هرگز نمی‌تواند با ارائه وسایلی مانند آنچه دکتر نیچکی ساخته است از مردم حمایت کند. ما به طور جدی در این فکریم که آیا درباره این موضوع دقیقا فکر و بررسی شده است یا نه. ما از پیشنهاد استفاده از چنین وسایلی حمایت نخواهیم کرد و نمی‌توانیم بکنیم.»

تا کنون فقط دو نمونه از سارکو ساخته شده است، اما اگزیت اینترنشنال در حال درست کردن دستگاه سوم از راه چاپ سه بعدی است، و امیدوار است تا سال آینده بتوان از آن در سوییس بهره‌برداری کرد.

دکتر نیچکی هفته گذشته به رسانه‌های داخلی گفت: «هیچ مانع قانونی وجود ندارد» و بحث و گفت‌وگوها با گروه‌های مختلف در سوییس بر سر تهیه این کپسول برای مرگ خودخواسته در جریان است.

او گفت: «غیر از مشکلات پیش‌بینی نشده، امیدواریم آمادگی این را داشته باشیم که سارکو را تا سال آینده برای استفاده در سوییس در دسترس خواستاران قرار دهیم. این پروژه تا کنون هزینه زیادی داشته است اما فکر می‌کنیم حالا به اجرای آن بسیار نزدیک شده‌ایم.»

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، با شماره‌ تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳ در ایران، ۱۱۹ در افغانستان، و ۹۱۱ در آمریکا و کانادا تماس بگیرید.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی