کاهش بی‌سابقه تولید زعفران در هرات

مسئولان اداره زراعت هرات از کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در این استان خبر دادند

کاهش تولید زعفران در افغانستان به‌ویژه استان هرات نسبت به سال‌های گذشته نگران‌کننده است - AREF KARIMI / AFP

مسئولان اداره زراعت هرات به طلوع‌نیوز گفته‌اند که کشتزارهای زعفران به علت خشکسالی در هرات، نسبت به سال پیش محصول کمتری داده‌اند و آن‌ها نتوانسته مانند گذشته زعفران زیادی تولید کنند.

پیرمحمد حلیمی، سرپرست اداره زراعت هرات گفت: «در سال ۱۴۰۰ در هرات ۱۰ تن زعفران برداشت شده است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده این مقدار افزایش پیدا کند.» به گفته کشاورزان هرات، در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ تن زعفران در هرات برداشت شده بود، اما امسال به دلیل خشکسالی میزان تولید کاهش یافته و این باعث نگرانی آنان شده است.

اتحادیه ملی زعفران افغانستان اگرچه کاهش تولید زعفران در این کشور به‌ویژه استان هرات را نسبت به سال‌های گذشته نگران‌کننده می‌داند، اعلام کرده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۹، بهای زعفران افغانستان سه برابر شده است. با این حال، از آنجا که راهی برای صادرات زعفران به بازارهای جهانی نیست، صادرات آن متوقف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالشکور احراری، مسئول کمیته صادرات اتحادیه ملی زعفران افغانستان، در مورد توقف صادرات زعفران افغانستان به خارج گفت: «به دلیل تحولی که در سه ماه گذشته به وجود آمد، هیچ راهی نیست که ما زعفران افغانستان را صادر کنیم. اکنون تنها مشکل ما صادر نشدن زعفران به خارج از کشور است.»

در چند سال گذشته، با رونق یافتن کشت زعفران در افغانستان، ۹۰ درصد زعفران تولید این کشور از هرات به دست می‌آید و در بازارهای جهانی هم مشتری‌های فراوانی دارد اما اکنون با توجه به کاهش تولید و بسته شدن راه‌های صادرات زعفران افغانستان، جای خالی آن در بازار را کشورهای منطقه از جمله ایران پر خواهند کرد.

در چند سال گذشته که زعفران افغانستان از نظر کیفیت توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کرد، مسئولان دولت ساقط شده افغانستان و کشاورزان زعفران هم کشت و برداشت این محصول را که به «طلای سرخ» شهرت یافته است، گسترش دادند. آخرین بار در ماه دی ۱۳۹۹ برابر با ژانویه ۲۰۲۱، زعفران افغانستان جایزه نخست «سه ستاره طلایی»موسسه بین‌المللی طعم و مزه اتحادیه اروپا را به دست آورد و بهترین زعفران جهان شناخته شد.

بیشتر از اقتصاد