میلیاردر ژاپنی؛ سفینه روسی، ایستگاه فضایی بین‌المللی

یوساکو مائه‌زاوا با ثروت خالص حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون پوند، برای ماموریتی ۱۲ روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت

یک میلیاردر ژاپنی سوار بر موشکی روسی روز چهارشنبه ۱۷ آذر(۸ دسامبر) به فضا رفت. بدین ترتیب، روسیه پس از یک دهه وقفه، بار دیگر به عرصه گردشگری فضایی باز خواهد گشت.

یوساکو مائه‌زاوا، یکی از ثروتمندترین مردان ژاپن با ثروت خالص حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون پوند، برای ماموریتی ۱۲ روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت.

یوزو هیرانو، دستیار این میلیاردر ژاپنی نیز برای مستندسازی این سفر در کانال یوتیوبش در این سفر همراه وی خواهد بود.

این مرد ژاپنی اولین گردشگری است که روسیه از سال ۲۰۰۹ تا کنون به فضا می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سفر در برنامه فضایی روسیه بسیار مهم است، زیرا در سال‌های اخیر در این زمینه در رقابت با سیل شرکت‌های نوآفرین آمریکایی بوده است.

از سال ۲۰۱۱ و در پی از دور خارج شدن اسپیس شاتل آمریکایی، فقط روسیه توانسته است افراد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرد. اما سال گذشته، شرکت اسپیس اکس ایلان ماسک موفق شد دو فضانورد ناسا را به فضا بفرستد.

به همین دلیل، قرار شد سفینه سایوز روسیه مسافر ببرد و صندلی‌هایش را سرانجام به آقای مائه‌زاوا فروختند.

به گفته فوربس، این فرد ثروتمند بنیان‌گذار بزرگ‌ترین مرکز خرید مجازی مد و لباس در ژاپن و سی‌امین مرد ثروتمند این کشور است.

او و هیرانو برای رفتن به این ماموریت ماه‌ها در اخترشهر آموزش دیده‌اند، که شهر کوچکی در نزدیکی مسکو است. این شهر به مدت ده‌ها سال، هم در زمان شوروی و هم اکنون، مرکز آموزش‌های فضایی روسیه بوده است.

 مائه‌زاوا اواخر ماه گذشته برای گذراندن روزهای پایانی آمادگی برای این سفر به بایکونور در قزاقستان رفت، جایی که قرار است موشکش از آنجا پرتاب شود. وی هنگام ورود به این شهر گفت: «به‌قدری تحت تاثیر قرار گرفته‌ام که دم‌به‌دم اشکم سرازیر می‌شود. بسیار احساسات‌برانگیز است.»

این ژاپنی ۴۶ ساله می‌گوید تمرین‌های آماده شدن برای پرواز سخت‌ترین کاری بوده که در عمرش انجام داده است. او می‌گوید به‌خصوص وقتی روی صندلی چرخان می‌نشینید، «انگار زیر شکنجه قرار گرفته‌اید.»

روسیه تا کنون با همکاری شرکت اسپیس ادونچرز ایالات متحده آمریکا هفت گردشگر را به خرج خودشان به فضا فرستاده است. آقای مائه‌زاوا و آقای هیرانو نخستین گردشگران فضایی ژاپنی خواهند بود.

سفر آن‌ها در پایان سالی پرتب‌وتاب در حوزه گردشگری فضایی انجام می‌شود. در ماه‌های اخیر، شرکت اسپیس‌اکس برای نخستین بار در طول تاریخ سفینه‌ای را به سفری سه روزه به دور مدار زمین فرستاد که تمام سرنشینان آن شهروندان عادی بودند. بلو اوریجین، رقیب این شرکت که صاحب آن جف بیزوس بنیان‌گذار آمازون است نیز دو سفر به فراتر از جو کره زمین داشته است.

ریچارد برانسون، رئیس شرکت ویرجین گالاکتیک، نیز برای آن که از قافله عقب نیفتد، اندکی بعد، طی سفری که با چند دقیقه بی‌وزنی نیز همراه بود، به کرانه‌های فضا رفت.

شرکت اسپیس‌اکس در حال برنامه‌ریزی است تا در سال ۲۰۲۳ هشت فضانورد غیرحرفه‌ای را که همگی شهروندان عادی هستند به سفر دور ماه بفرستد و بازگرداند.

آقای مائه‌زاوا هر هشت بلیت این سفر را خریده است، و هم‌اکنون در حال برگزاری مسابقه‌ای است تا هم‌سفران خود را انتخاب کند.

روسیه نیز اعلام کرده است که در ماموریت‌های آینده سفینه سایوز، گردشگران بیشتری را به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد و قصد دارد یکی از آن‌ها را به «پیاده‌روی» در فضا هم ببرد.

برای روسیه که درگیر رقابت شدیدی با ایالات متحده است و از زمان شوروی دستاوردهای چشمگیری داشته است، حفظ عنوان کشور پیشتاز در فضا مسئله‌ای حیثیتی است .

برنامه فضایی روسیه همچنان تا حد زیادی به فناوری دوران شوروی وابسته است و در سال‌های اخیر دستخوش موانع، کاهش اعتبارات مالی، رسوایی‌های مالی، و شکست‌هایی در عملیات پرتاب بوده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی