انفجار تروریستی در عراق ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت

فرماندار بصره انفجار را احتمالا کار گروه «داعش» دانست و درپی آن، سه‌روز عزای عمومی اعلام کرد

انفجاری در نزدیکی بیمارستان جمهوری در مرکز شهر بصره، واقع‌در جنوب عراق، شماری کشته و مجروح برجای گذاشت. فرماندار بصره این انفجار را تروریستی و احتمالا کار گروه «داعش» دانست و درپی آن، سه‌روز عزای عمومی اعلام کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارش ابتدایی خود درمورد انفجار روز سه‌شنبه، ۱۶ آذرماه، به دست‌کم چهار کشته و ۲۰ مجروح اشاره کرده بود، اما ساعتی بعد، شبکه خبری الجزیره، به‌نقل از رسانه‌های عراقی از ۱۶ کشته و ده‌ها زخمی درپی این انفجار خبر داد.

بنابر اعلام منابع امنیتی عراق، مواد منفجره جاسازی‌شده در یک موتورسیکلت علت این انفجار بوده، اما مشخص نیست که آیا عامل انتحاری نیز در آن نقش داشته، یا خیر. به گزارش الجزیره، برخی شاهدان عینی گفته‌اند که حادثه در اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده‌ای که در نزدیکی رستورانی مجاور بیمارستان جمهوری پارک شده بود، رخ داده است. 

به گفته شاهدان عینی، انفجار در منطقه‌ای مملو از عابران پیاده رخ داده است که نشانه‌ای از تمایل عاملان آن برای برجای گذاشتن تلفات بیشتر محسوب می‌شود. 

پس انفجار، نیروهای امنیتی و خودروهای آتش‌نشانی و امدادی  به‌سرعت در محل حاضر شدند و شعله‌های آتش ناشی از آن را خاموش و ده‌ها کشته و زخمی را به بیمارستان‌های بصره منتقل کردند. نیروهای پزشکی قانونی نیز به محل انفجار اعزام شده‌اند و پس از تکمیل تحقیقات آن‌ها، جزئیات بیشتری درباره ماهیت انفجار منتشر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته و دولت عراق نیز درمورد این انفجار، تعداد کشته‌ و زخمی‌شدگان و این‌که چه کسی پشت آن بوده، بیانیه رسمی صادر نکرده است.

اما اسعد العیدانی، فرماندار بصره، با حضور در صحنه انفجار، آن را حمله‌ای تروریستی دانست و از وجود نشانه‌هایی از نقش داشتن گروه تروریستی داعش در آن خبر داد. او ساعتی بعد از حادثه، در بصره سه روز عزای عمومی اعلام کرد.  

در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از شکست شبه‌نظامیان سنی داعش در سال ۲۰۱۷، شهر نفت‌خیز بصره که عمدتا شیعه‌نشین است، به‌ندرت شاهد بمب‌گذاری و انفجارهای این‌چنینی بوده است.

دولت عراق پس از سه سال مقابله با گروه تروریستی داعش، در سال ۲۰۱۷ میلادی به‌طور رسمی از پیروزی بر این گروه خبر داد؛ اما از آن زمان به‌بعد، همچنان هسته‌های پراکنده افراد وابسته به این گروه تروریستی در مناطق مختلف، به‌ویژه پایتخت و شمال عراق، نیروهای نظامی و امنیتی و حتی افراد غیرنظامی را هدف حملات مرگبار خود قرار می‌دهند. 

جمعه گذشته، درپی حمله شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش به مناطق روستایی شهرستان مخمور در شمال عراق، دست‌کم ۱۲ نفر، ازجمله سه غیرنظامی، کشته شدند. پس از آن حمله، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، ضمن هشدار درمورد «تهدید واقعی» داعش، بر ضرورت جلوگیری از رشد و سازماندهی دوباره این گروه تروریستی تاکید کرد. 

آخرین حمله تروریستی بزرگی که گروه داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، انفجاری در بازارچه شهرک شیعه‌نشین صدر بغداد، در اواخر تیرماه بود که دست‌کم ۳۵ کشته و ۶۰ مجروح برجای گذاشت.