امارات متحده عربی به‌دنبال «فصل تازه‌ای از روابط» با ایران

مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، در دیدار با رئیسی، به‌طور رسمی از او برای سفر به آن کشور دعوت کرد

شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، در دیدارش با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، ضمن دعوت رسمی از او برای سفر به امارات و اعلام آمادگی برای توسعه همکاری‌ها، درمورد آغاز «فصل تازه‌‌ای از روابط» میان دو کشور، اظهار امیدواری کرد.

مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی روز دوشنبه، ۱۵ آذرماه، در سفری یک‌روزه به تهران، با ابراهیم رئیسی و همچنین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد. 

طی چند سال گذشته پس از تیرگی روابط میان دو کشور و کاهش سطح مناسبات دیپلماتیک از سفیر به کاردار، شیخ طحنون بن زاید نخستین مقام بلندپایه اماراتی بود که به ایران سفر کرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌ جمهوری ایران، رئیسی در دیدار با شیخ طحنون بن‌زاید، با اشاره به سابقه روابط دوستانه دو کشور، «روابط حسنه با کشورهای منطقه» را از اولویت‌های سیاست خارجی دولت خود عنوان کرد و گفت: «به همین دلیل از توسعه روابط با امارات استقبال می‌کنیم».

شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان نیز در این دیدار، ضمن ابلاغ دعوت رسمی خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس امارات متحده عربی، از ابراهیم رئیسی برای سفر به آن کشور، ابراز امیدواری کرد که با این سفر، «فصل تازه‌ای از روابط دو کشور» آغاز شود. 

هم‌زمان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه در نشست خبری خود، درمورد «فصل تازه روابط با ایران» که این مقام امارات مطرح کرده است، گفت: «اگر بتوانیم تنش‌ها را در سراسر منطقه کاهش دهیم و منطقه را از وضعیت چندین ساله آمادگی بالقوه برای رفتن به‌سمت درگیری خارج کنیم، از نظر ما این چیز خوبی است.» 

رئیس جمهوری ایران در دیدار با مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی همچنین تاکید کرد که «امنیت کشورهای منطقه به هم گره خورده است» و ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند.

شیخ طحنون بن‌زاید نیز ضمن اعلام آمادگی برای «توسعه همکاری‌ها» با ایران، گفت: «ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم، لذا توسعه روابط دو کشور در دستور کار ما قرار دارد.»

او با اشاره به گفت‌وگوهای مفصل خود با دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، این دیدارها را «نقطه عطفی در روابط دو کشور و موجب ارتقاء امنیت» دانست.

ابراهیم رئیسی در ادامه این دیدار، با هشداری ضمنی درمورد برقراری رابطه میان امارات متحده عربی و اسرائیل، گفت که اسرائیلی‌ها در منطقه «هرجا بتوانند جای پایی پیدا کنند، آن‌را به وسیله‌ای برای توسعه‌طلبی و فتنه‌انگیزی تبدیل می‌کنند»، پس کشورهای منطقه باید مراقب باشند و همچنین «در روابط دو کشور مسلمان ایران و امارات، نباید مانعی وجود داشته باشد و این روابط تحت تاثیر القائات بیگانگان قرار بگیرد».  

عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل که در سپتامبر سال ۲۰۲۰ با امضای «پیمان ابراهیم» به میانجی‌گری ایالات متحده انجام شد، همواره واکنش‌های علنی و شدیداللحن مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال داشته است؛ حتی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی، از علمای مسلمان و مسیحی درخواست کرد که عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را حرام اعلام کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ طحنون بن‌زاید پیش از دیدار با رئیسی، در ملاقات با علی شمخانی نیز با اشاره به «ظرفیت‌های اقتصادی گسترده قابل مبادله میان دو کشور» در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، حمل‌ونقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری، «توسعه روابط گرم و برادرانه» میان ابوظبی و تهران را از اولویت‌های امارات متحده عربی عنوان کرد. 

به گزارش نورنیوز، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هم در دیدار با همتای اماراتی خود، ثبات و امنیت پایدار را تنها در سایه گفت‌وگوی مستمر و همکاری کشورهای منطقه قابل دستیابی دانست و افزود: «باید گفت‌وگو و مفاهمه جایگزین رویکردهای نظامی برای رفع اختلافات شود.» 

شمخانی که نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی امنیت ملی است، همچنین اظهار امیدواری کرد که این سفر «سرآغاز دور جدیدی از روابط فی‌مابین و بسترساز تحکیم و گسترش همه‌جانبه مناسبات میان دو کشور» باشد. 

شیخ طحنون بن‌زاید، فرزند بنیان‌گذار امارات متحده عربی، شیخ زاید بن‌سلطان آل‌نهیان، برادر ولیعهد ابوظبی، شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، و رئیس هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری دولتی ADQ امارات است. 

پس از شیخ محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی که در سال‌های اخیر عملا قدرت را در امارات متحده عربی در دست دارد، از برادرش، شیخ طحنون بن‌زاید، به‌عنوان «مرد شماره ۲» امارات یاد می‌کنند. سفر این مقام بلندپایه اماراتی به تهران که بسیاری از رسانه‌ها آن را «کم‌سابقه» توصیف کرده‌اند، در ادامه مسیر تنش‌زدایی بین دو کشور است.

تلاش‌ها برای تنش‌زدایی و ترمیم روابط دوجانبه میان ایران و امارات از چندین ماه پیش در جریان بود و ازجمله نمودهای آن، می‌توان به کمک­‌های بشردوستانه امارات متحده عربی به ایران در اوج بحران همه‌گیری کرونا، شرکت هیئت بلندپایه اماراتی در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی و همچنین سفر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران به امارات در اوایل آذرماه جاری اشاره کرد.

انور قرقاش، وزیر دولت امارات متحده عربی در امور خارجه، روز دوشنبه در حساب توییتر خود نوشت: «سفر شیخ طحنون بن‌زاید به تهران در ادامه تلاش‌های امارات متحده عربی با هدف تقویت پل‌های ارتباطی و همکاری در منطقه و در راستای تامین منافع ملی کشور انجام می‌شود. امارات متحده عربی با توسعه روابط مثبت از طریق گفت‌وگو، ایجاد زمینه‌های مشترک و مدیریت دیدگاه‌های مخالف، به‌دنبال تقویت ثبات و رفاه منطقه‌ای است.»

این مقام بلندپایه دیپلماتیک اماراتی پیش‌تر اعلام کرده بود که کشورش«همچنان درباره رفتارهای ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان به‌شدت نگران است» اما «به‌عنوان بخشی از گزینه سیاست دیپلماسی و دوری از تقابل، درحال برداشتن گام‌هایی برای تنش‌زدایی با ایران است». 

امارات متحده عربی در طول بیش از یک سال گذشته، در راستای تغییر سیاست خارجی خود درقبال کشورهایی که پیش‌تر روابطی سرد و تا اندازه‌ای خصمانه داشت، گام‌های موثری برداشته و به گفته تحلیلگران به‌دنبال برعهده‌گرفتن نقش کشوری بانی صلح و تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین بازیگران منطقه است.

این کشور علاوه‌بر عادی‌سازی روابط با اسرائیل،  به ترمیم شکاف سیاسی چندین‌ساله میان قطر و کشورهای عرب همسایه‌اش کمک کرد و اکنون در مسیر احیای روابط با دولت‌های بشار اسد در سوریه و رجب طیب اردوغان در ترکیه و همچنین، تنش‌زدایی و بهبود رابطه با ایران است.