سفر ولیعهد سعودی به عمان؛ امضای ۱۳ قرارداد به ارزش ۳۰ میلیارد دلار

«هدف سفرهای منطقه‌ای شاهزاده محمد بن‌سلمان، تقویت هماهنگی بین شش کشور عربی حوزه خلیج فارس، به‌ویژه در برخورد موثر با برنامه هسته‌ای و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی است»

در آستانه ورود شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی به مسقط، پایتخت عمان، دو کشور ۱۳  قرارداد و یادداشت تفاهم به ارزش ۳۰ میلیارد دلار امضا کردند.

این تفاهم‌نامه‌ها برای همکاری در پروژه‌‌های مختلف اقتصادی، دوشنبه، ۱۵ آذرماه، میان چند شرکت متعلق به سازمان سرمایه‌گذاری سلطان‌نشین عمان و بخش خصوصی آن کشور با همتایان سعودی آن‌ها برقرار شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، امضای این قراردادها در حاشیه سفر شاهزاده محمد بن‌سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع عربستان سعودی به سلطان‌نشین عمان و در راستای تقویت روابط اقتصادی دو کشور صورت گرفت.

هدف از تفاهم‌نامه‌های امضاشده، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری در راستای «چشم‌انداز رهبری دو کشور برادر» در پروژه‌های خاص بخش‌های روبه‌رشد اقتصادی و مورد علاقه مشترک، ازجمله در حوزه‌های انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، بهداشت و سلامت، صنایع دارویی، توسعه املاک و مستغلات، گردشگری و همچنین پتروشیمی، صنعت، صنایع غذایی و کشاورزی، حمل‌ونقل و زنجیره تامین کالاها، فناوری اطلاعات و فناوری مالی، به‌علاوه چند مورد سرمایه گذاری کیفی در منطقه الدقم عمان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلویزیون دولتی عمان در گزارشی با اشاره به این قراردادهای مختلف، اعلام کرد که که شرکت نفت عمان، سه قرارداد با شرکت‌های سعودی، ازجمله قراردادی با شرکت آرامکو در زمینه ذخیره‌سازی نفت امضا کرده است. همچنین شرکت «توسعه معادن عمان» قراردادی را برای ارزیابی فرصت‌های اکتشاف و توسعه در بخش معدن با شرکت سعودی «معادن» و بورس اوراق بهادار مسقط نیز تفاهم‌نامه‌ای با بورس تداول عربستان سعودی برای همکاری در عملیات بورس و عرضه دوگانه شرکت‌ها امضا کرده‌اند.

خالد بن عبدالعزیز الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، امضای تفاهم‌نامه‌های اخیر را در راستای «چشم‌انداز ۲۰۳۰» پادشاهی سعودی و «چشم‌انداز ۲۰۴۰ عمان» دانست و گفت: «پادشاهی سعودی و سلطان‌نشین عمان مملو از فرصت‌های سرمایه‌گذاری امیدبخش است که زمینه مساعدی را برای ایجاد مشارکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری بین بخش‌های تجاری دو کشور فراهم می‌کند.»

در گزارش‌ها آمده است که احتمالا در سفر ولیعهد سعودی به عمان، نخستین گذرگاه مستقیم زمینی بین دو کشور موسوم‌به «الربع الخالی» به‌طول ۸۰۰ کیلومتر، افتتاح خواهد شد. 

شاهزاده محمد بن‌سلمان، دوشنبه‌شب، ۱۵ آذرماه، وارد مسقط شد و در فرودگاه مورد استقبال هیثم بن طارق، سلطان عمان، قرار گرفت.

عمان نخستین مقصد ولیعهد سعودی در سفرهای منطقه‌ای او است که پیش از برگزاری نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی ریاض، انجام می‌شود. امارات متحده عربی، بحرین، قطر، و کویت، مقاصد بعدی شاهزاده سعودی خواهند بود. 

دیپلمات‌ها و تحلیلگران هدف ولیعهد سعودی از این سفرها را حذف اختلافات ژئوپلیتیکی و تقویت همکاری و هماهنگی بین شش کشور عربی حوزه خلیج فارس، به‌ویژه در برخورد موثر با برنامه هسته‌ای ایران و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی اعلام کردند.

این دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که با توجه به نگرانی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در رابطه با خروج ایالات متحده از منطقه، دیدارهای شاهزاده محمد بن‌سلمان با حاکمان کشورهای همسایه، بر اهمیت خوداتکایی و همکاری اعضای شورای همکاری خلیج فارس تاکید خواهد کرد.