فستیوال فیلم عربستان؛ درخشش ستاره‌ها در سواحل دریای سرخ

عربستان سعودی پروژه‌ای ۶۴ میلیارد دلاری را برای تبدیل شدن به قطب صنعت سینما در خاورمیانه آغاز کرده است

محمد الترکی، رئیس جشنواره و بازیگران زن سعودی در جشنواره بین‌المللی فیلم جده-Ammar ABD RABBO / Red Sea Film Festival / AFP

این روزها، شهر جده در عربستان سعودی میزبان نخستین فستیوال بین‌المللی فیلم است که از مدت‌ها قبل سینماگران و دوستداران سینما در انتظار آن بودند.

این جشنواراه که در دو سال گذشته باتوجه به همه‌گیری ویروس کرونا به تعویق افتاده بود سرانجام در قطب تاریخی و فرهنگی عربستان سعودی آغاز به کار کرد. فرش قرمز فستیوال فیلم جده برای سینماگران بین‌المللی و عربی در حالی که بناهایی به قدمت سه قرن در پس‌زمینه آن قرار دارند ترکیبی از سنت و مدرنیته را به تصویر می‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این جشنواره که از روز دوشنبه آغاز به کار کرده و تا ۱۵ دسامبر ادامه خواهد داشت، ۱۳۸ فیلم از ۶۰ کشور جهان و به ۳۰ زبان مختلف به نمایش درمی‌آیند. محمد الترکی، مدیر این جشنواره آن را سکویی برای استعدادهای جوان سعودی و عرب و حمایت از توسعه صنعت فیلم عربستان سعودی توصیف کرده است.

این نخستین جنشواره بزرگ فیلم در عربستان سعودی پس از لغو ممنوعیت برای سینماها به‌شمار می‌رود که چهار سال قبل در چارچوب پروژه اصلاحات در این کشور انجام شد.

حیفا المنصور، نخستین کارگردان زن سعودی که جوایز سینمایی بسیاری را در جهان از آن خود کرده نیز در این جشنواره حضور دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این زمینه با اشاره به حضور زنان و مردان از سراسر جهان با لباس‌هایی رنگارنگ و مد روز در این جشنواره می‌نویسد: شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از سال‌ ۲۰۱۷ پروژه اصلاحات را در این کشور آغاز کرده که شامل حضور اجتماعی گسترده‌تر زنان است.

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی این جشنواره فرصتی برای رونق صنعت فیلم عربستان سعودی خواهد بود. انتظار می‌رود برای جمعیت ۴۰ میلیون نفری این کشور دو هزار و ۶۰۰ سالن سینما نیاز باشد.

در حال حاضر نیز در چارچوب پروژه ۶۴ میلیارد دلاری عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در صنعت فیلم و تبدیل شدن به قطب صنعت فیلم خاورمیانه، فیلمبرداری برخی فیلم‌های پرهزینه مانند «جنگجوی صحرا» در شهر نئوم عربستان سعودی آغاز شده است.

این فیلم با بازی آنتونی مکی به طور کلمل در عربستان سعودی فیلمبرداری می‌شود. نتفلیکس هم پروژه‌های متعددی برای ساخت فیلم‌های بلند در عربستان سعودی منعقد کرده است.

سرمایه‌گذاری در صنایعی نظیر سینما و گردشگری از جمله اقدامات عربستان سعودی در جهت فاصله گرفتن از درآمد نفت است.

بیشتر از فیلم