انتقاد شدید ایران از فروش جنگنده‌های فرانسوی به امارات

سخنگوی‌ وزارت خارجه ایران گفت فرانسه می‌کوشد منطقه را «بی‌ثبات» کند

قرارداد فروش تسلیحات فرانسوی به امارات در جریان دیدار مکرون از ابوظبی نهایی شد - THOMAS SAMSON / AFP

روز دوشنبه، ۶ دسامبر، ایران فرانسه را به بی‌ثبات کردن منطقه خلیج فارس متهم کرد. دولت ایران این اتهام را پس از سفر مکرون به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مطرح می‌کند.  در جریان سفر مکرون به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، فرانسه در قراردادی به مبلغ ۱۴ میلیارد دلار با فروش ۸۰ جنگنده رافال به امارات متحده عربی موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران از فرانسه خواست عملکردی مسئولانه داشته باشد و گفت: «آنچه به عنوان بیش از حد نظامی کردن منطقه ما در حال اتفاق است، غیر قابل قبول است.»

او در ادامه گفت که فروش سلاح‌های فرانسوی به کشورهای منطقه، مبنای ناآرامی‌ها و جنگ است و افزود: «نقش مخرب و ثبات‌زدایی که از اقدامات کشورهایی مثل فرانسه در منطقه حاصل می‌شود، نباید از منظر همه دور باشد.»

اشاره خطیب‌زاده را می‌توان پاسخی به گفته‌های مکرون دید که در دیدار خود با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از درهم‌تنیدگی مذاکرات هسته‌ای ایران و ثبات در منطقه سخن گفته بود. سخنگوی وزارت خارجه ایران هیچ توضیحی درباره نقش سلاح‌های ساخت ایران در منازعات منطقه ارائه نکرد. 

بنا به گزارش پارلمان فرانسه، امارات متحده عربی پنجمین مشتری بزرگ صنایع نظامی فرانسه در دهه گذشته بوده است و ارزش معاملات نظامی این دو کشور در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نیز بالغ بر ۴.۷ میلیارد یورو بوده است.

در جریان سفر مکرون، ابوظبی جز نهایی کردن قرارداد خرید ۸۰ جنگنده رافال ، سفارش خرید ۱۲ هلکوپتر ترابری نظامی کاراکال را نیز امضا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی از خرید نظامی امارات انتقاد کرده است که هم‌اکنون شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، برای گفت‌وگو با مقامات ایران در تهران به‌سر می‌برد و دو کشور می‌کوشند روابط دیپلماتیک خود را که در سال‌های اخیر قطع بود، بار دیگر از سر گیرند. 

اگرچه خطیب‌زاده با لحن تندی علیه فرانسه سخن گفت، سخنان او درباره امارات متحده عربی آشتی‌جویانه‌تر بود. او از سیاست حسن همسایگی به عنوان اساس سیاست خارجی دولت ایران نام برد و گفت: «ما تلاش داریم به‌رغم برخی از پرونده‌های اختلافی، روابطمان را با کشوری مثل امارات در سطوح مختلف بازتعریف کنیم.»

او با اشاره به روابط خوب اقتصادی میان ایران و امارات گفت که تلاش‌های تازه و از جمله سفر باقری کنی (معاون سیاسی وزیر خارجه ایران) به امارات متحده عربی، پیش از سفر وی به وین، در راستای رفع مشکلات سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور است.